Během čtyřiceti zahraničních cest navštívil tři desítky zemí. Nejčastěji se Pavel Fára vypravoval do Číny a do zemí bývalé Jugoslávie. Tedy do regionů, kde platí specifická pravidla nejen pro život, ale i pro byznys.

Ví, že špatný překladatel v Číně může znamenat faux pas. Ani nevíte jak a jmenujete se Posmrkaný kapesník.

Na Balkáně se zase účastnil veletrhu pořádaného ve vybombardované basketbalové hale. Polní podmínky ale vynahradila vstřícnost a srdečnost pořadatelů.

V každé zemi, ve které jste byl, se byznys řeší jinak. Někde jsou odlišnosti nepatrné, jinde může být Čech zpočátku úplně ztracený. Jak by vypadal ideální obchodník, kdyby měl z každého národa to nejlepší?

Předností Číňanů je určitě obchodní "drajv". Jsou velmi flexibilní. Pokud podnikají v něčem, co přestane vydělávat, hned vymyslí něco jiného. Nefrčí už boty? Nevadí, začnu prodávat šroubky. Nevýhodou je, že neumí budovat značku dlouhodobě. To je zase přednost Američanů. Ti jsou v tom skvělí. Jsou i velmi pečliví.

Co se týče našeho regionu, tak tady je jednou z důležitých vlastností otevřenost a lidskost. Třeba Američané se některým národům přizpůsobují mnohem hůř než my Češi nebo Evropané obecně.

Přitom dobře a rychle se zorientovat v tom, s kým jednám, je základ úspěchu. To umíme a někdy se v tom zbytečně podceňujeme.