Top chart

  • V Česku nastává pozvolný obrat ekonomického cyklu. Hospodářství, které roste už pátým rokem v řadě, bude sice podle ekonomů dál růst, ale zato pomalejším tempem. Jestli ve světové ekonomice dojde k nepředvídanému zvratu, může se rostoucí zadlužení USA a západní Evropy změnit v nebezpečný sud prachu. Největší hrozbou pro dnešní tuzemský blahobyt je tak paradoxně Západ, díky němuž Česko nyní roste.

  • České výrobky a služby zdražují. Důkazem je meziroční pokles cenové konkurenceschopnosti českých exportérů. Ekonom Jakub Seidler z ING Bank ovšem soudí, že situace je navzdory posilující koruně a rostoucím mzdám stále lepší než před deseti lety.

  • ČEZ odchází a Mall.cz přichází. Český internetový obchod nahradí státem ovládanou energetickou společnost na postu hlavního sponzora Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Mall.cz a majetkově spřízněný holding EP Industries by mohly festivalu poskytnout zhruba 15 milionů korun. Sponzorský příspěvek ČEZ dosahoval zhruba 20 milionů ročně.

Mediální byznysově-politická jízda

Investice do středoevropských médií, do kterých se pustil podnikatel Daniel Křetínský, mají dva rozměry: ekonomický a politický.

Z hlediska byznysu platí, že spojování konkurentů z jednoho sektoru vede k úsporám z rozsahu. V případě tištěných médií a rádií je to zřejmé hlavně v okamžiku, kdy prodejci reklamy nabízejí místo jednoho titulu či stanice výhodný balíček složený z několika deníků, časopisů a rozhlasových stanic. Je samozřejmě otázkou, zda lze podobně výhodně nabízet reklamu v rámci mediálního koncernu, který působí v několika zemích. Přesto právě o toto zjevně jde společnosti Czech Media Invest, ve které drží Křetínský poloviční podíl. Zbývajících čtyřicet a deset procent vlastní finančníci z investiční skupiny J&T Patrik Tkáč a Roman Korbačka.

Křetínský, Tkáč a Korbačka vstoupili do byznysu s tištěnými médii před pěti lety, kdy od německo-švýcarského koncernu Ringier Axel Springer koupili deník Blesk a týdeník Reflex. V roce 2015 své mediální portfolio rozšířili o další tituly, včetně deníku E15. Inzerentům tak v současnosti mohou nabídnout zhruba 3,3 milionu čtenářů.

CMI navíc nyní od francouzské mediální společnosti Lagardère kupuje zhruba za 1,8 miliardy korun rozhlasové stanice v Česku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. Na českém trhu jde především o stanice Evropa 2 a Frekvence 1, které se podle poslechovosti řadí na druhé a čtvrté místo. CMI také s Lagardère jedná o koupi časopisů, které francouzská společnost vydává na svém domácím trhu - včetně titulů Elle a Art & Décoration.

Úspěšným podnikatelům v Česku mohou média poskytnout vliv a posílit jejich možnost ovlivňovat to, jak jsou oni sami a jejich byznys vnímáni veřejností a politiky. Křetínský sice nemá zjevné politické ambice, ale na jeho byznys mohou mít významný dopad kroky jiných byznysmenů, kteří si prostor v politice i v médiích už vykolíkovali a mohli by jej chtít nadále zvětšovat. Pro Křetínského a spol. je tak bezpečnější k deníku Blesk přikoupit Evropu 2 a Frekvenci 1 než riskovat, že by se o tyto rozhlasové stanice rozšířila například mediální stáj AGF Media, kterou přes svěřenský fond ovládá současný premiér a podnikatel Andrej Babiš. 

(Ve verzi newsletteru PENÍZE rozesílané e-mailem jsme nesprávně uvedli, že společnost CMI získala v roce 2015 také týdeník Euro. Tento titul patří vydavatelství Mladá fronta. Za chybu se omlouváme.)

Kdo hodně investuje do Číny v Česku

Zástupci čínského státního holdingu Citic Group zkoumají více než dvacet českých i slovenských firem a projektů, do kterých investovala čínská společnost CEFC, jejímž tuzemským vlajkonošem je bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Citic, který přebírá 49 procent CEFC, chce zhodnotit, co vlastně kupuje.

Jádro problémů, kterým CEFC čelí, se ale netýká Česka. Tím je, že CEFC v březnu nedokázala získat dostatek peněz na koupi čtrnáctiprocentního podílu za zhruba 190 miliard korun v ruské ropné firmě Rosněfť. Pro Čínu jsou ropa a nerostné suroviny tím nejdůležitějším, o co jí v rámci její globální ekonomické expanze opravdu jde. Z tohoto hlediska jsou české investice CEFC, mezi kterými dominují pražské nemovitosti, zcela bezvýznamné.

Chce-li Jaroslav Tvrdík čínské investice pod vlajkou CEFC v Česku udržet, moc času mu nezbývá. Musí pro Citic zařídit, aby mohl zprostředkovat nějakou velmi atraktivní zakázku. Tou by mohla být dodávka čínských reaktorů pro jadernou elektrárnu v Dukovanech. Jen takový byznys totiž Peking opravdu zajímá. Když se to nepodaří, tak Citic nejspíš všechny majetky, které CEFC v Česku nakoupila, rozprodá.