Na Slovensku museli zaměstnanci bratislavské továrny Volkswagenu minulý rok stávkovat, aby si nakonec vymohli 14procentní zvýšení mzdy během půldruhého roku.

Tuzemský předák odborářů Josef Středula se kasal, že v Česku i bez stávek dosáhne vyššího přidání. Znělo to až příliš sebevědomě, ale jeho škodováčtí odborářští kolegové nyní dokázali, že to jde. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostou zpětně od 1. dubna o 12 procent a zaměstnanci zároveň obdrží jednorázovou platbu ve výši 7000 korun k dubnové mzdě. Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 byla 45 385 korun, s dvanáctiprocentním zvýšením by tedy měla přesáhnout 50 tisíc korun.

Není už pochyb, že 30tisícová průmyslová zaměstnanecká šlechta v dnešní době pracuje v Mladé Boleslavi (nebo Vrchlabí a Kvasinách).

Jenže jak dlouho tento úspěch vydrží? Škodovka má za sebou pozoruhodnou historii, kdy z nekon­ku­renceschopné postkomunistické škodovky Němci dokázali udělat mimořádně populární značku, o které se už dávno nevyprávějí vtipy, že cenu vozidla zdvojnásobíte tím, že natankujete plnou.

Teď je na Mladé Boleslavi, aby tuto svoji pozici ubránila proti centrále ve Wolfsburgu. Už minulý podzim od vedení a německých odborů prosákly informace, že Němci chtějí přesun části výroby škodovek na západ, vyšší platby za sdílené technologie a vůbec přistřižení křídel Škodovce.

Nyní nastupuje nový generální ředitel Herbert Diess a jeho prvním prohlášením je, že bude reorganizace a vytvoření skupiny zaměřené na masový trh s označením Volume.

Ta bude zahrnovat vedle škodovky i značky VW a Seat, nad touto skupinou budou vozy Audi jako Premium a Porsche a další jako Superpremium.

To ale nic neřeší. V rámci Volume bude stále potřeba vyladit vzájemný poměr mezi auty Volkswagenu, Škody a Seatu. Odboráři by spolu s vedením tedy neměli zůstat jen u boje o mzdy. Teď je potřeba zařídit, aby pro Škodovku bylo Volume otočené co nejvíce doprava…