Padesátiletý ekonom a manažer Michal Gaube se k řízení Priessnitzových léčebných lázní Jeseník dostal po více než dvaceti letech, během nichž vystřídal bankovní sektor, sklářství a lesnictví. V něm vystoupal na nejvyšší možnou manažerskou příčku v zemi, když byl mezi roky 2012 a 2014 generálním ředitelem Lesů ČR. Lázním, které mají téměř dvousetletou tradici, by přál lepší dostupnost a zároveň zachování nenarušené přírody. "Pomohla by nám dostavba R 35 do Mohelnice, pak už bychom byli od dálnice jen něco přes sedmdesát kilometrů. Co bychom naopak neviděli rádi, by byla přeměna města v průmyslové centrum," říká majitel lázní.

Váš podnik byl prvními vodoléčebnými lázněmi na světě, vznikly už v roce 1822. Historka o zakladateli Vincenzi Priessnitzovi, jehož k léčení vodou inspirovala zraněná srna, kterou jako dítě pozoroval, jak si chodí omývat ránu do pramene, je známá. Jaký je odkaz Priessnitze do dneška?

Že studená voda, aktivní přístup k léčebnému pobytu v přírodě a čistý vzduch mohou léčit. Žijeme ve spěchu, uprostřed moderních technologií, na všechno máme farmaka, ale například Priessnitzův zábal tohle všechno přežil.

Co je vlastně Priessnitzův obklad? Stačí látka namočená do chladné vody?

Je to trošičku složitější, zábal nebo obklad je třívrstvý, na mokrou vrstvu je třeba dát neprodyšný, vodotěsný materiál, například igelit, a na to suchou další vrstvu. Místo se zapaří, zvýší se krevní oběh, probíhají tam řekněme tepelné procesy, postižené místo se nejdříve ochladí, následně se teplota vyrovná a pak se místo zahřívá, vše trvá asi 90 minut, možná dvě hodiny. Pan Priessnitz ale doporučoval desítky různých procedur a mnohé z nich nabízíme i dnes.

Nejvíce léčíte nemoci dýchacích cest. Ale Priessnitz přece zabírá i na klouby, svaly.

Jsme zaměření na nemoci dýchacího ústrojí, hodně na děti, malé astmatiky a průduškáře, ale i duševní choroby. Na lázeňskou léčbu pohybového ústrojí nemáme s pojišťovnami nasmlouvané tzv. zdravotní indikace, i když u nás samozřejmě fyzioterapeuty máme, ambulantně tyto výkony provádíme na špičkové úrovni a například i ubytovaní samoplátci mají právě o ně největší zájem.

Žijeme ve spěchu, uprostřed moderních technologií, na vše máme farmaka, ale Priessnitzův zábal tohle všechno přežil.

Na svých webových stránkách lákáte na různé speciality. Jednou z nich je Gräfenberg walking. O co jde?

Je to vlastně známá chůze s hůlkami, obdoba stále modernějšího nordic walkingu. U nás lidé ale chodí od pramenu k pramenu, od památníčku k památníčku. A Gräfenberg je starý německý název osady, kde naše lázně kdysi vznikly. Je to vhodná aktivita na vzduchu, při které člověk musí přiměřeně dýchat. Přitom je šetrná k tělu, jehož zapojuje i horní polovinu, a kloubům. Ale nabízíme také jiné možnosti, stavíme třeba na zimu kluziště, kde si mohou lidé zabruslit, hraje se tu i lázeňská hokejová liga. Je to vlastně nevýše položená umělá ledová plocha v zemi. S jejím provozem nám významně pomáhá město.

Jaký je vůbec trend, mění se vaši pacienti?

Každoročně nám přibývá pacientů s duševními poruchami, což odráží vyšší výskyt těchto problémů ve společnosti.

Na webu píšete, že se kromě psychosomatických potíží více soustřeďujete i na následnou onkologickou péči.

Ono to spolu hodně souvisí, následná lázeňská onkologická péče má právě s psychikou, s myšlením člověka a vyrovnáním se s nemocí po fázi akutní léčby hodně společného.

V roce 2017 jste zahájili výzkumný projekt, který měl pomocí vyšetření pacientů před a po absolvování lázní prokázat efekty lázeňské léčby v Jeseníku. Už máte výsledky?

Ano, i když jsme je zatím médiím neprezentovali. Byl tam zkoumán vzorek cca stovky lidí, u kterých se z odebraných vzorků krve stanovovala například hladina steroidního metabolonu, homocysteinu a serotoninu, tedy hormonů, před léčbou a po ní. Z výsledků je jednoznačně patrné, že pobyt u nás má výrazně kladný vliv na psychickou i somatickou složku člověka. Výsledky Endokrinologického ústavu Praha a korelace s klinickými nálezy budou dále podrobně statisticky vyhodnocovány a postupně publikovány v odborných publikacích.

jarvis_5ad73bb6498e8c84d0a42d2e.jpeg
„K nám se 85 procent klientely vrací. To je i jeden z důvodů, proč se moc netlačíme třeba do televizního marketingu, protože víme, že nejlepší reklama je spokojený lázeňský host, a když si lidi mezi sebou řeknou, že je to u nás dobré, a ještě se sami vrací, tak to je nejlepší marketing," říká Michal Gaube.
Foto: Tomáš Nosil

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.