K českým dálnicím už nejde říci moc nového. Všichni víme, jaká je situace. Funkční dálniční spojení velkých měst a hlavně napojení na okolní státy však prostě potřebujeme. Je to míza ekonomiky. Tři pruhy a zákaz kamionů vyjíždět z pravého. Dva problémy, oba nevyřešené. Za 28 let kapitalismu.

Nesmyslně předjíždějící a často bourající kamiony by měla umravnit policie. Jak to, že to nedokáže? Chápe to někdo?

Výstavba je druhý problém. Tak například: Rakušané v roce 2010 otevřeli 23 kilometrů dálnice směr Brno, loni dalších 25 kilometrů a mají hotovo. Češi? Od roku 1996 se ne­koplo, chyběl územní plán Jihomoravského kraje. Do roku 2030 do Vídně po dálnici nedojedete. Dálnice z Prahy do Lince je na tom na české straně časově podobně.

Pořád dokola posloucháme stejnou sadu výmluv: chybí zákon o liniových stavbách, stavební řízení je zdlouhavé, nejsou peníze, bla bla bla.

Ano, vše je věcí priorit. A teď jednoduchá úvaha: zdravotnictví, školství či penze jsou pekelné oříšky, konsenzus napříč stranami je nutný. Ale stavba dálnic? Jestli se chce budoucí vláda blýsknout, není snazší možnost.