Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) podle informací HN na středeční jednání vlády přišel s informací, že stát rozhodl o výběru budoucího správce mýtného systému v Česku. Za vítěze zadávacího řízení byla označena firma CzechToll ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která úzce spolupracuje s kapitálově provázaným slovenským SkyTollem.

Jak HN informovaly minulý týden, za zcela nový satelitní systém a jeho desetileté provozování firma požaduje po českém státu "pouze" 10,7 miliardy korun. Konkurenční rakouský Kapsch nabídl provoz za 13,5 miliardy korun, maďarská firma National Toll Payment Services spolupracující s českým Eltodem za 14 miliard.

Nad těmito třemi nabídkami výrazně ční německý T-Systems, který chce po státu téměř 49 miliard korun.

Když se Kapsch minulý týden dozvěděl o konkrétních cenách, nabídl ministerstvu, že je ochotný svou cenovou nabídku ještě snížit.

Ťok ve středu na vládě předložil také materiál zpracovaný poradenskou společností Deloitte. Jedná se o analýzu rizik případného zrušení tendru. O to usiluje právě stávající provozovatel mýta – společnost Kapsch.

Tendr může shodit také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se jím zabývá.

Podle analýzy společnosti Deloitte v současné době neexistuje žádná legitimní varianta, jak v případě zrušení tendru ještě výběr mýta po roce 2019 zajistit. Stát by tak s největší pravděpodobnostní musel opět prodloužit smlouvu s Kapschem.

To však Ťok před časem v rozhovoru pro HN označil za nereálnou variantu. Reálně podle něj hrozí, že by se v případě zrušení soutěže po roce 2020 přestalo vybírat mýto. Na tom loni Česko vybralo přes 10 miliard korun.

Ministerstvo dopravy čelí stále většímu tlaku, aby výběrové řízení zcela zrušilo. Pro zrušení tendru je kromě Kapsche také Svaz průmyslu, Hospodářská komora a Asociace krajů – odmítají rozšíření zpoplatnění o 900 kilometrů silnic I. tříd. Obavy panují z toho, že to kamiony vyžene na silnice nižších tříd. Obávají se toho mimo jiné odborové svazy a také zhruba 400 starostů dotčených obcí. Podle Ťoka však tato situace nehrozí. Kdyby na některých úsecích problém nastal, ministerstvo by podle něj přistoupilo ke změnám v mýtném systému a komplikace napravilo.

Největší riziko nyní pro ministerstvo dopravy představuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který již se státem zahájil tři správní řízení. Vydal navíc předběžné opatření, že dokud tato řízení neuzavře, nesmí ministerstvo podepsat s vítězem smlouvu. Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje nepadne rozhodnutí antimonopolního úřadu dříve než na konci dubna.

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu přesáhly náklady na zavedení a provoz mýta mezi lety 2007 až 2016 částku 24 miliard korun. Současnému provozovateli Kapsch navíc stát zaplatí dalších 5,27 miliardy korun za prodloužení správy o tři roky do konce roku 2019.

V součtu tak stát firmě Kapsch za 13 let zaplatí téměř 30 miliard. Tedy skoro třikrát tolik, kolik by měla stát desetiletá správa od CzechTollu. Ten navíc bude vybírat poplatky na nových úsecích. Zatím je dnes zpoplatněno 1400 kilometrů dálnic a 230 kilometrů silnic I. třídy. Nově přibude dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. Výrazně nižší cena je dána jinou technologií. Ta nepočítá se stávajícími mýtnými branami, ale s využitím satelitů.