Když chcete ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) naštvat, stačí mu odcitovat poslední zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu o výstavě dálnic v Česku. Ťok se sice drží na poměry svých předchůdců velmi dlouho v křesle šéfa dopravy − přes tři roky−, ale zároveň mezi lety 2013−2017 bylo zprovozněno průměrně jen 16 kilometrů dálnic ročně. V této době také nebyla zahájena jediná z plánovaných 15 staveb. "V letech 2018 až 2020 ministerstvo pravděpodobně zprovozní jen sedm staveb v délce 52 kilometrů, což je v průměru 17 kilometrů ročně. Dálniční síť přitom původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Tento termín ministerstvo několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050," tvrdí kontroloři.

D1 rozkopaná zase jinde

Ministr ostře nesouhlasí. "Pravda je, že se tu roky nezahajovaly stavby, ale ani se nepřipravovaly. Chybělo nám při mém nástupu pět let příprav," říká ministr a dodává: "Mám rozestavěných 140 kilometrů a 180 před zahájením. Jakmile tyto stavby naběhnou, statistiky budou vypadat jinak."

Jedním z hlavních hitů letošní stavební sezony bude i nadále oprava D1. Motoristé se budou vztekat v nových zúženích. Naopak se otevře modernizovaná D1 na čtyřech nových úsecích mezi exity 34−41, 75−81, 112−119 a 146−153. Ty se přidají k dosud devíti dokončeným úsekům od roku 2013. Celkově je rekonstrukce D1 rozkouskovaná na 21 částí. Vše mělo být hotové do roku 2020. Ministr však už přiznává, že to stát nestihne. Nový termín dokončení kompletní D1 je tedy nově až rok 2021.