Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) věří, že zdárně dotáhne státní zakázku desetiletí na provozování mýta na českých silnicích po roce 2019. V ostře sledované soutěži proti sobě stojí dosavadní provozovatel Kapsch a konkurenti slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Ťok v rozhovoru poprvé přiznává, že Kapsch srazil cenu za provoz mýta až na polovinu oproti současným cenám.

Ze supermarketu jsem zvyklý, že se zboží může ze dne na den zlevnit o pár korun. Jak se ale něco může naráz zlevnit o 750 milionů, což je částka, kterou chcete, aby Kapsch slevil za provozování systému mýta, pokud možno do Velikonoc?

Vycházím z vyjádření firmy Kapsch. Ta oznamuje, že s podmínkami v tendru na provozování mýta po roce 2019 by už nyní mohla nákladovost stávajícího systému klesnout z 15 na 8,6 procenta. Takže říkám, nečekejme a pojďme to udělat hned.

Všichni dobře víme, že je to jen taková kočkovaná mezi vámi a Kapschem a nic se nezmění…

… ale já to jednání opravdu chci.

Dobře, tak jinak. Nebojíte se, že tahanic tohoto typu s Kapschem bude čím dál více a ve finále to pocítí třeba i řidiči při změně provozovatele mýtného systému?

Ne, to si nemyslím. Na obou stranách jsou profesionálové. A navíc: do konce roku 2019 musí Kapsch dodávat to, co slíbil. A proč by nedodával, když má na tom takový zisk?

Jak bude vypadat překryv současné mikrovlnné technologie a pravděpodobného nového satelitního systému, protože tendr tomuto řešení nahrává? Kolik za to bude platit stát?

To je v ceně tendru. Takže ani korunu. Nyní zkoumáme čtyři nabídky. Už nyní to vypadá, že postavení systému a jeho provozování bude levnější než provozování stávajícího systému.

A technicky: případný nový výherce na provozování mýta několik měsíců před Novým rokem povede zkušebně svůj provoz, takže přechod bude plynulý. My zkušební provoz zkontrolujeme a o půlnoci na Nový rok 2020 se vše jen přehodí. Pokud nový provozovatel nahradí toho stávajícího, obrazně převezme žezlo a přejde na něj veškerá odpovědnost.