Pracují jako skalpel, který dokáže z masy ukrojit dostatečně velký plátek, aby volební váhy nahnul ve prospěch svého klienta. Krájenou kýtou jsou uživatelé Facebooku, kam přesně říznout, napovídá sofistikované psychometrické profilování uživatelů na základě jejich lajkování. Volebních vah, na které přinesly svůj "kousek masa", má být až dvě stovky po celém světě, včetně České republiky. Největším zásekem má být pomoc Donaldu Trumpovi a prosazení brexitu. Cambridge Analytica se navenek tváří jako kouzelná přísada volebních kampaní. Uvnitř je to ale v podstatě on-line marketingová agentura s kampaněmi nejasného dopadu a především zloděj dat. Plus hybatel skandálu, který stojí Facebook miliardy dolarů tržní kapitalizace.

Politická reklama na míru

Hlavní prohřešek Cambridge Analytica spočívá ve zneužití údajů z nelegálně získaných dat z padesáti milionů facebookových profilů a vytváření personalizovaných politických reklam přesně střižených na jednotlivé osobnostní profily.

Odvolaný výkonný šéf Alexander Nix se nicméně na nahrávce tajně pořízené novináři z britského Channel 4 chlubil mnohem širším portfoliem služeb s tím, že jeho firma dokáže zapracovat třeba na tvorbě fake news nebo umí kompromitovat politického protivníka uměle vyvolaným sex­skandálem. Facebook přitom o únicích dat dlouhodobě věděl, informační kanál vedoucí do počítačů Cambridge Analytica zavřel až v momentu, kdy se začal rýsovat aktuální skandál.

K základnímu poznání uživatele Facebooku stačí analyzovat 68 lajků, které zanechal na síti.

Experti se přitom shodují, že při dlouhodobě laxním přístupu Facebooku (a nejen jeho) k ochraně dat svých uživatelů je skandál okolo Cambridge Analytica jen pomyslným vrcholkem ledovce a podobných manipulátorů se sociálními sítěmi je mnohem víc.

V reakci na skandál akcie firmy přišly jen za minulý týden o osminu své hodnoty a zaznamenaly nejhorší týdenní seanci od svého uvedení na trh v roce 2012. "Zrada" Facebooku vyvolala i krátkodobou vlnu mazání účtů a uživatelé dávali s hashtagem #deletefacebook síti sbohem.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Společnost Cambridge Analytica vybudovala svůj byznys na ovlivňování mínění uživatelů sociálních sítí.
  • Podle odhadů mohla zasáhnout do výsledků až 200 voleb, včetně České republiky.
  • Základem byznysmodelu je profilování lidí na základě jejich facebookových lajků.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.