Top chart

  • Dosavadní mise čínské společnosti CEFC, kterou v Česku zastupuje bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, končí částečným zestátněním. Řízení CEFC přebírá státní čínská korporace CITIC. Tím se pod kontrolu čínské vlády dostala společnost Pivovary Lobkowicz, fotbalová Slavie a strojírny Žďas, které zdejší CEFC zcela vlastní. Peking si nyní také může sáhnout na desetiprocentní podíl v bankovní společnosti J&T Finance Group a polovinu aerolinií Travel Service. Důvodem potíží CEFC je vyšetřování jejího zakladatele Jie Ťie-minga kvůli podezření z hospodářské kriminality. Otázkou ale je, jestli Peking nezestátnil také českého prezidenta, když si Miloš Zeman ponechal Jie Ťie-minga jako svého poradce, ptá se trefně na Twitteru redaktor týdeníku Respekt Ondřej Kundra.

Tweet OndL TM ej Kundra

  • Studie Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) ukázala, kolik by stál czexit. Téměř třetina ze 150 dotazovaných firem uvedla, že by v případě odchodu Česka z Evropské unie přesunula své místní provozovny jinam. Další třetina z dotazovaných firem by v Česku zůstala, ale s menším počtem zaměstnanců.

  • Luxusní zboží vydělává. Nově to dokazují výsledky společnosti Hermès. Výrobce hedvábných šátků či kožených kabelek, včetně legendárních birkinek, loni vykázal čistý zisk 1,2 miliardy eur, což je o jedenáct procent více než v roce 2016.

  • Společnost Alphabet, jejíž webový prohlížeč a prodejce on-line reklamy Google převzal velkou část reklamních příjmů tradičních médií, si nyní kupuje odpustky. Hodlá dát v přepočtu šest miliard korun na podporu seriózních vydavatelství a na boj proti falešným zprávám.

  • Evropská komise chce, aby globální, zejména technologické firmy platily daně podle výše obratu v zemích, ve kterých své služby poskytují. Společnosti jako Apple, Amazon, Google či Facebook v současnosti tržby převádí do zemí, kde je to pro ně daňově nejvýhodnější. Nová digitální daň by se vyměřovala podle obratu v dané zemi. Proti této formě zdanění jsou kromě technologických firem také Spojené státy a některé členské země Evropské unie, které lákají firmy na nízké daně. Zejména jde o Irsko a Lucembursko.

  • Finanční skupina PPF expanduje do Maďarska a na Balkán. Za 71 miliard korun kupuje tamní operátory norské společnosti Telenor. PPF možná zkusí totéž, co udělala se svou O2 Czech Republic, když z operátora vyčlenila infrastrukturu do samostatné společnosti Cetin. Ve hře může být také spuštění klonů O2 TV.

Křemíkové údolí a jeho průšvihy

Facebook za osmnáct a Uber bez dvou za dvacet s výpalným navrch.

Provozovatel taxi aplikace Uber loni v listopadu přiznal, že rok zatloukal krádež e-mailových adres a jmen celkem 57 milionů svých zákazníků a osobních údajů sedmi milionů řidičů. Nadto se firma doznala, že zlodějům zaplatila sto tisíc dolarů za slib, že data vymažou a o jejich zcizení budou mlčet. Uber je nyní kvůli této kauze vyšetřován v mnoha zemích.

Nyní se ukazuje, že Facebook je v zatloukání stejný kujón. V jednání s těmi, kdo osobní data nečestně získali, je navíc ještě naivnější než Uber. Provozovatel největší sociální sítě na světě mlčel o nepovolené manipulaci s údaji 50 milionů uživatelů tři roky. Nadto přiznal, že i když se o problému dozvěděl, vystačil si s pouhým ujištěním, že lidé, kteří se k údajům nelegálně dostali, je nikdy nezneužijí.

Jak ale mohl ředitel a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg uvěřit, že společnost Cambridge Analytica, která se živí průzkumy veřejného mínění, slib dodrží? V celé kauze už dokonce přestává být podstatné, že Cambridge Analytica pokoutně získaná data z facebookových účtů využila na podporu volební kampaně Donalda Trumpa. Důležitější totiž je, jak se k problému Facebook a jeho zakladatel rozhodli postavit a jak moc je narušena důvěra mezi firmou a jejími uživateli.

Zuckerberg držel bobříka mlčení od pátečního propuknutí skandálu až do středy, kdy poprvé veřejně vystoupil. V rozhovoru pro americkou televizi CNN mimo jiné přiznal, že neví, zda nedošlo také k dalším podobným zneužitím osobních údajů. Ohledně tříletého zatloukání si ovšem nasypal popel na hlavu. „Je mi líto, že jsme to nezveřejnili, když se to stalo. Myslím, že to bylo špatně,“ řekl CNN.

V reakci na zveřejnění informací o úniku a zneužití osobních údajů klientů Facebooku klesla tržní hodnota firmy zhruba o šedesát miliard amerických dolarů – pod půl bilionu. Ve světle toho, co firmě v krajním případě hrozí, jde ale pouze o špičku ledovce.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se