Městský soud v Praze se bude muset znovu zabývat válkou mezi Leo Expressem a Českými drahami. A tím, zda státem vlastněný železniční dopravce na obranu před vstupem soukromého Leo Expressu nenasadil predátorské ceny, aby si udržel dominantní postavení.

Soukromý dopravce, vlastněný Leošem Novotným, si škodu vyčíslil na 419 milionů korun. Prvoinstanční soud ale v prosinci 2015 jeho žalobu zamítl – podle něj Leo Express dostatečně nezdůvodnil, jak by uvedenou sumu získal, kdyby mu České dráhy nebránily vstoupit na trh.

Vrchní soud ale nyní po odvolání Leo Expressu případ vrátil k novému projednání. "Soud prvého stupně se bude muset v novém řízení zabývat veškerými žalobcem doloženými důkazy," řekl soudce Roman Horáček. Podle něj byla hlavním pochybením minulých jednání absence plnohodnotného znaleckého posudku, na kterou se odvolával žalobce. Prvoinstanční soud tak bude muset zřejmě nechat dopracovat znalecký posudek.

Chtějí už necelou desetinu

Spor již ovšem není o 419 milionů korun, ale jen o 34 milionů. Většinu žaloby totiž Leo Express vzal zpět, protože by musel platit obrovský soudní poplatek. Hodnotu požadovaného odškodnění tak zúžil na nárok za období jednoho měsíce.

Národní dopravce po nástupu černozlatých vlaků na frekventovanou trať Praha-Ostrava na přelomu let 2012 a 2013 výrazně snížil ceny jízdného ve svých vlacích SC Pendolino. Leo Express tvrdí, že tak nízko, že jim nemohl konkurovat. Bez slev a zvýhodnění vyšla jedna cesta vlakem Českých drah přibližně na 300 korun, podle znaleckého posudku, který nechal zpracovat Leo Express, si ale ČD měly účtovat mezi 380 a 1190 korunami.

Žalobu společnosti soud zamítl v prosinci 2015. Znalecký posudek, který tehdy žalobce nechal zpracovat, se podle rozsudku nezakládal na reálných důkazech, ale pouze na odhadech. Leo Express totiž nepředložil svůj podnikatelský plán, kterým by dokázal svůj zisk, jehož by dosáhl nebýt jednání Českých drah.

"Soudu je záhadou, proč žalobce skutečnosti, které musely být součástí tohoto plánu, soudu nesdělil a tento plán jako důkaz nepředložil, i když k tomu byl soudem při přípravném jednání vysloveně vyzván," uvedl prvoinstanční soud při odůvodnění rozsudku, kterým žalobu soukromého dopravce zamítl.

Válčí i Regiojet

Není to jediný spor, který se na tuzemské železnici vede. Podobně České dráhy zažaloval i RegioJet Radima Jančury. I ten žaluje České dráhy za to, že se dopustily nekalé soutěže, když na trasu Praha-Ostrava nasadily dumpingové ceny jízdného. Jančura proto po státním dopravci požaduje 717 milionů korun. Spor nyní projednává soud, kvůli obchodnímu tajemství však za zavřenými dveřmi bez přítomnosti veřejnosti.

Možnými nekalými praktikami Českých drah se zabývá i Evropská komise, která před necelými dvěma lety u národního dopravce udělala razii a zabavila dokumenty o jeho hospodaření.

Extrémně nízké ceny nasadil však i Jančura, když se snažil udržet své dominantní postavení na autobusové lince Praha-Brno v letech 2007 a 2008.

Související