Až 750 milionů korun by mohl stát ušetřit v provozování stávajícího systému elektronického mýta. K jednání o úsporách vyzval ministr dopravy Dan Ťok vedení firmy Kapsch. Ta má provoz systému na starosti do konce roku 2019.

Kapsch je připravený jednat o provozu mýta od ledna 2020, úsporám současného provozu podle něj brání technické podmínky původního zadání z roku 2005.

Kapsch minulý týden oznámil, že za podmínek vypsaného tendru na provoz mýtného systému po roce 2019, kdy mu vyprší smlouva, by náklady na provoz současného systému klesly z 1,5 miliardy korun pod jednu miliardu ročně. Ušetřit by podle něj bylo možné požadavkem na nižší počet distribučních míst ze současných 250 na polovinu, dále zrušením bonusu za úspěšnost výběru a také zavedením placení tzv. dissagia (poplatek za platbu kartou) mimo provozovatele mýtného systému.

Ťok vyzval generálního ředitele českého Kapsche Karla Feixe k jednání. "Vyjdeme firmě Kapsch vstříc ve všech požadavcích na úspory, například co do počtu obslužných míst. Doufám, že zareagují pozitivně. Do konce provozu mají rok a půl, tak by mohli ušetřit 750 milionů korun nebo i víc," uvedl ministr. Uspořené prostředky by stát mohl použít na opravy silnic II. a III. třídy.

"Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit," reagoval Feix. Podle něj je paradoxní, že ministerstvo nestíhá vypsat tendr na provozování stávajícího systému během 21 měsíců, ale zásadní změny stávajícího kontraktu je připravené projednat do Velikonoc.

Ministr předminulý týden při otevírání obálek s nabídkami uvedl, že tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun. Částka 15 miliard, tedy 1,5 miliardy ročně, odpovídá nákladovosti kolem 15 procent. Kapsch kontroval, že při podmínkách tendru by nákladovost stávajícího systému klesla z 15 na 8,6 procenta. Všechny čtyři nabídky preferují satelitní systém výběru před stávajícím mikrovlnným prostřednictvím mýtných bran.