Vývoj nových technologií a nástrojů probíhá rychlým tempem, firmy ale zatím neumějí využívat jejich výhody, takže stále nedochází ke kýženému zvýšení efektivity v nákladní přepravě, skladování nebo výrobní logistice. Z výsledků aktuálního výzkumu společnosti DHL vyplývá, že veškeré možnosti pro snižování nákladů, které se nabízejí v oblastech informačních a analytických nástrojů a hardwarových technologií, nevyužívá 95 procent společností.

Firmy přitom tuší, že proměna dodavatelského řetězce je pro jejich konkurenceschopnost zásadní. Za nejdůležitější řešení v oblasti IT považují analýzu velkých dat (73 %), cloudové aplikace (63 %), internet věcí (54 %), blockchain (51 %), strojové učení (46 %) a sdílenou ekonomiku (34 %).

„Digitalizace má bezpochyby neuvěřitelný vliv na dodavatelské řetězce a provozní činnosti na celém světě a jedná se o trvalý trend,“ uvedla Lisa Harringtonová, generální ředitelka společnosti Lharrington group, která zmíněnou studii realizovala.

Na téma využití digitalizace pro zefektivnění logistiky a dodavatelských řetězců se zaměří konference Zóna Logistika, která letos nese podtitul Digitální drive. Hlavním spíkrem bude Milan Šlapák, který představí nový projekt GE Aviation zaměřený na využití 3D tisku dílů pro zjednodušení dodavatelského řetězce.

Co všechno může zvládnout flotila vozíků po nasazení systému pro jejich správu, představí Patrik Gescheidt ze společnosti Linde Material Handling ČR.

Jaroslav Vlášek ze softwarové firmy Altec přestaví systém Strojban, který loni získal ocenění Vizionář roku. Jde o nástroj, který byl nasazen ve firmě Strojmetal Aluminium Forging, kde slouží v celém výrobním procesu k logistice přepravních palet a poskytuje informace o průběhu výrobní objednávky a o umístění palet s polotovary v různých fázích výroby.

Petr Kolář z katedry logistiky VŠE v Praze vysvětlí, jaké možnosti přináší skutečná digitalizace logistických procesů. Ty přitom sahají daleko za elektronizaci dokumentů a informací, již firmy v současnosti už hojně používají. V druhé části přednášky se pak zaměří na digitalizaci námořní kontejnerové přepravy a využití technologie blockchain.

Jaroslav Škrabálek ze společnosti Takeplace představí využití mobilních aplikací pro řízení pracovníků v terénu a zástupce DHL Supply Chain vysvětlí, jaké výhody a nevýhody může přinést nasazení různých informačních technologií v logistice e-shopů.

K dalším stěžejním tématům letošní konference Zóna Logistika bude patřit "současnost a budoucnost logistiky v automotive" a "omnichannel retailing a logistické výzvy".