Dělníci v mladoboleslavské Škodě Auto jsou jedni z nejlépe placených zaměstnanců v Česku. Jejich mzdy výrazně převyšují jak zbylé tuzemské automobilky, tak i další firmy, které zaměstnávají podobný počet lidí. Vyplývá to ze srovnání, které provedly Hospodářské noviny. 

Pracovníci v dělnických profesích ve Škodě Auto si přijdou v průměru na 40 557 korun. Průměrná mzda v Česku přitom teprve na konci loňského roku překonala hranici 30 tisíc korun. Na tuto částku ale většina lidí zdaleka nedosáhne. Za prolomením hranice 30 tisíc přitom stojí převážně Praha. V žádném ze zbývajících krajů se průměrná mzda přes toto číslo nepřehoupla. 

Firma před týdnem odborářům nabídla růst mezd o 8,3 procenta a růst osobního ohodnocení o 0,7 procenta, ti to odmítli. Odboráři již před samotným začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent.

Škoda Auto v úterý odborářům nabídla růst tarifních mezd o deset procent a vyplacení mimořádné prémie 5000 korun ve mzdě za duben. Nabídku firma zveřejnila na zaměstnaneckém intranetu. Zvýšení tarifů znamená pro zaměstnance automaticky i vyšší osobní ohodnocení a také vyšší zaručené bonusy, které se počítají právě z těchto dvou složek. Odbory ve středu ale uvedly, že se tyto informace nezakládají na pravdě. Požadují vyšší než desetiprocentní růst a hrozí stávkou.

Druhá významná automobilka Hyundai má téměř 3400 zaměstnanců. V roce 2016 dosahovala v nošovickém závodě průměrná mzda v dělnických profesích 34 512 korun. Zástupcům odborů se pak podařilo v roce 2017 vyjednat celkové navýšení platů téměř o 12 procent během příštích dvou let. V dubnu tohoto roku navíc dostanou všichni zaměstnanci jednorázový bonus ve výši čtyř tisíc korun.

Další česká automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zaměstnává desetkrát méně lidí než Škoda – zhruba 2700. Průměrný plat na dělnických pozicích byl v roce 2016 více než 30 tisíc korun. Začátkem roku ale zástupci TPCA oznámili, že si jejich zaměstnanci v příštích dvou letech polepší o více než čtyři tisíce korun a průměrný plat dělníka bude 34 500. 

Za viditelné rozdíly ve výši platů v jednotlivých automobilkách mohou zejména benefity za objemy výroby a podíl na zisku. "Škoda Auto má několik let po sobě rekordní roky jak co do objemu, tak i do zisku. Tím pádem mají vypláceny odměny za tyto položky v desetitisících," říká předseda odborů TPCA Ivo Navalný. 

Vliv ale mají i kategorie aut, které fabriky vyrábějí. "Je rozdíl vyrábět auta segmentu A (malá auta) nebo vyrábět SUV či vozy typu Superb a Octavia. Na těchto vozech je neporovnatelná marže, a tím pádem i zisk," dodává Navalný.

Zaměstnanci Škody Auto ale nemají výrazně vyšší platy jen ve srovnání s ostatními velkými výrobnami aut v Česku. Stejně vychází i porovnání s firmami, které mají srovnatelný počet zaměstnanců nebo vykazují stejné tržby.

V žebříčku Czech Top 100, který každoročně zveřejňuje seznam tuzemských firem s nejvyššími tržbami, se Škoda pravidelně umísťuje na první příčce. 

Na druhé příčce žebříčku se za rok 2016 umístil energetický koncern ČEZ, který má přibližně stejný počet zaměstnanců jako Škoda. Výši průměrného platu ale firma nezveřejňuje, což zdůvodňuje tím, že zaměstnává lidi z různých oborů na různých pozicích, a číslo by tak nemělo vypovídací hodnotu. Podle týdeníku Ekonom však v roce 2016 činila průměrná měsíční mzda v ČEZ téměř 61 tisíc korun (včetně vedoucích pozic).