Český rozhlas Radiožurnál spustil přehrávání pravidelných zpráv přes hlasovou asistentku Alexu na chytrém reproduktoru Amazon Echo.

Zprávy se přebírají každou hodinu přímo z vysílání a posluchači, kteří zařízení vlastní, tak mají k dispozici aktuální zpravodajskou relaci. Musí si ale v mobilní aplikaci či na webu přidat „Český rozhlas Radiožurnál – zprávy“ do zdrojů, ze kterých přístroj čerpá.

Spustí se vždy nejnovější zprávy z Radiožurnálu přesně tak, jak zazněly ve vysílání. Systém je ze streamu automaticky vystřihne a uloží, Alexa pak vždy ty nejnovější přehraje, jakmile se jí uživatel zeptá například ,Alexa, what’s the news',“ upřesňuje vedoucí oddělení komunikace Českého rozhlasu Blanka Bumbálková.

Kromě této služby Radiožurnálu mohou majitelé chytrého reproduktoru dále poslouchat zpravodajství v angličtině či němčině. Tyto zprávy jsou každý den převzaté z vysílání Radia Praha.

„Alexa zatím neumí česky, což zpomaluje její tuzemské rozšíření. I tak se ale prodávají stovky kusů měsíčně. Chceme, aby majitelé chytrých reproduktorů měli možnost si zpravodajství poslechnout i na této nové a v zahraničí velmi populární platformě,“ uvádí šéfredaktor stanice Český rozhlas Radiožurnál Ondřej Suchan.

Radiožurnál plánuje zpřístupnit zpravodajství i skrze další značky hlasových asistentů dostupných v České republice, a to Google Home a Apple Homepod. Do budoucna chce skrze ně nabídnout přehrávání dalších rozhlasových pořadů.

„Stejně tak je možné přehrávání živého vysílání rozhlasové stanice, takže Alexa by mohla fungovat jako rádiový přijímač. Láká nás také představa vytvořit interaktivní rozhlasovou hru, kdy by posluchač mohl do hry vstoupit a rozhodovat o tom, co se stane v další scéně,“ říká ředitel Nových médií Českého rozhlasu Jiří Malina.

Chytré reproduktory fungují na principu neustálého poslechu. Přístroj je připojený na Wi-fi a je řízen hlasovými povely. Patřičným oslovením pak přístroji můžete položit otázku nebo úlohu, kterou zvládne vyřešit s použitím internetu. I když některé z chytrých reproduktorů můžete sehnat i v Česku, příkazy mu majitelé musí dávat v angličtině.

Ve Spojených státech jsou chytré reproduktory populární. Reklama z letošního Super Bowlu na hlasovou asistentku Alexu, a tedy i na chytrý reproduktor Amazon Echo, silně rezonovala na sociálních sítích. Objevila se v ní řada známých osobností i samotný zakladatel Amazonu Jeff Bezos.

Alexa v reklamě ztratila hlas
Alexa_Loses_Her_Voice_-_Amazon_Super_Bowl_LII_Commercial.jpg