Nový výkonný ředitel GE Aviation Czech Michele D`Ercole je z Itálie, kde má letecký průmysl podobnou tradici jako v Česku. Jen je objemově mnohem větší. Italský manažer, který už v české pobočce v Letňanech působí téměř dva roky, teď bude dohlížet hlavně na rozjezd projektu nového turbovrtulového motoru Catalyst. Jím chce GE změnit poměry na světovém trhu. "Cílíme na čtyřicet procent světových prodejů," říká přesvědčivě o plánech, které uvádí v život investice 400 milionů dolarů do vývoje a výroby nového motoru. Centrem celoevropského projektu GE Aviation je Praha.

Co budou vaše hlavní priority?

Jsou dvě. Dotáhnout k certifikaci nový model motoru ATP Catalyst. A potom u zákazníků dále rozvinout přijetí motoru ze série H (vychází z původního motoru M601, který se vyvíjel a vyráběl ve Waltrovce, než ji koupila GE - pozn. red.). V budoucnu určitě musíme oba typy motorů propojit. Mají sice odlišnou konfiguraci a architekturu, ale musíme je nabízet jako součást jedné rodiny turbovrtulových motorů. Jako to dělá naše konkurence. Potřebujeme ještě více propojit různé výroby, které máme po celé Evropě, ať už v Itálii nebo v Polsku. Ohledně aditivních technologií je úzká spolupráce do Německa. Máme i tým inženýrů v Turecku.

GE Aviation

Součást obřího amerického koncernu General Electric. GE je jedním ze tří hlavních výrobců leteckých motorů na světě. Největšími konkurenty jsou společnosti Rolls-Royce a Pratt & Whitney. Tržby letecké divize, která je v koncernu druhá největší, byly loni 27,3 miliardy dolarů. Zisk GE Aviation pak byl 6,6 miliardy dolarů. V Česku firma v roce 2008 koupila tradičního výrobce motorů Walter. Na jejím turbovrtulovém motoru M601 vyvinutém pro letoun L-410 stojí i současný model leteckých motorů, které se v Letňanech vyrábějí.

Platí to propojení jen technologicky, nebo i obchodně?

I obchodně. Nechceme mít jenom jeden produkt a být na něm úplně závislí. Navíc, naši zákazníci, kteří používají motory ze série H mohou být zítra odběrateli našeho nového motoru Catalyst. Pokud budeme úspěšní při prodeji "háček", je to cesta i pro budoucí úspěch Catalystu. Na druhou stranu máme i zákazníky, které zajímá jen tento nový motor.
(GE Aviation se rozhodla pro svůj turbovrtulový motor používat toto označení místo dosavadního ATP - pozn. red.)

Investici 400 milionů dolarů do vývoje a výroby nových turbovrtulových motorů jste oznámili před třemi lety. Kolik už se zatím proinvestovalo?

Od počátku už GE Aviation v Evropě do nového motoru investovala přes 150 milionů dolarů. Z toho loni to bylo 100 milionů dolarů.

Jaká část šla do Česka?

Teď je to asi 30 procent. To procento se bude dále zvyšovat, protože úplně počáteční fáze vývoje nebyla přímo v Česku, abychom se co nejrychleji dostali do testovací fáze, hodně jsme outsourcovali i v zahraničí. Teď už je Praha centrem celého projektu nového motoru. Předpokládám, že polovina z této částky se použije v Česku.

Vy chcete do roku 2023 zaměstnat celkem 500 nových lidí. Kolik už jste jich přijali?