Společnost DB Schenker zařadila do svého vozového parku v České republice první vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem koncem roku 2013. Šlo o dodávku Fiat Ducato, která se zapojila do regionální distribuce v Praze a Středočeském kraji.

Od té doby se plynová flotila značně rozšířila. Na CNG přecházejí postupně všechny osobní vozy, v provozu pro městskou logistiku v Praze jsou i dodávky a větší rozvozová vozidla. V posledních letech společnost otestovala také kamiony na CNG a rozhodla se pro jejich zařazení do flotily.

Přestože u vozidel s nižší užitnou hmotností si společnost výhody alternativního paliva ověřila již před několika lety, nákladní vozidla mezi 12 až 16 tunami jsou v Evropě stále ještě nedostatkovým zbožím. V Česku DB Schenker využívá několik takových skříňových i plachtových rozvozových vozidel Mercedes a Iveco. Testování ekologických CNG Scanií probíhalo od roku 2016 a nakonec se také staly součástí dopravní flotily.

Tahač Scania Streamline G340 CNG je vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou a pětiválcovým motorem o objemu 9,3 l s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 1600 Nm. Po obou stranách jsou umístěny čtyři tlakové láhve, které pojmou 120 kg zemního plynu. Při průměrné spotřebě 28 až 30 kg/100 km tak může Scania s CNG pohonem ujet až 450 km na jedno natankování.

„Počítali jsme s dojezdovou vzdáleností do tří stovek kilometrů. V testovacím režimu i přes nižší užitnou hmotnost Scanie jezdily na silnicích v okolí hlavního města a na trase do Pardubic, na plnou nádrž ujely až 450 km,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

I tak je ale nevýhodou kamionů na CNG nepoměrně nižší dojezd ve srovnání s tradiční naftou. Proto se už pár let opatrně mluví o nasazení zemního plynu ve zkapalněné formě (LNG). Zavedení LNG je ale náročné na zavádění infrastruktury, takže je současná síť po Evropě – na rozdíl od CNG – zatím velice skromná.

K hlavním problémům patří to, že zemní plyn se musí uchovávat a distribuovat za extrémně nízkých teplot, což je energeticky i logisticky náročné. I přesto by se podle člen Rady Českého plynárenského svazu Jiřího Šimka během příštích pěti let mělo v Česku objevit už i několik prvních LNG stanic.

I přes zmíněné nedostatky jsou obě plynové varianty k přírodě šetrnější než nafta nebo benzín. Při spalování plynu se o desítky procent snižují emise CO2, objem oxidů dusíku NOx a také nedochází k uvolňování karcinogenních látek.

Firmy i soukromé osoby ale na CNG lákají hlavně nižší provozní náklady. „Nezanedbatelné jsou i ekonomické přínosy využívání stlačeného zemního plynu. Provozní náklady jsou nižší o desítky procent, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň, státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020. Navíc pořizovací náklady vozidla na CNG jsou dnes srovnatelné s vozidly s naftovým pohonem,“ potvrzuje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Na kratších trasách, a především pro doručení zásilek ve městech, DB Schenker používá už od podzimu 2014 dodávky. U osobních vozidel firma plánuje postupnou výměnu na CNG pohon u celé flotily. Aktuálně na stlačený zemní plyn jezdí 40 aut, do konce letošního roku by jich mělo být 53, což bude takřka polovina firemní flotily.

Na podzim 2015 otevřel DB Schenker také vlastní plnicí CNG stanici v areálu svého sídla v Rudné u Prahy. Roční objem plynu vyčerpaného přes tuto stanici se pohybuje okolo 210 000 kubíků. Čerpací stanice slouží firemním osobním a nákladním vozidlům, ale také dalším partnerům.

Dodávky na CNG už využívá řada přepravců a dopravců. Kamiony jsou ale vzácnější. Nasadila je například dceřiná firmy Kofoly Santa Trans, otestovala je i Česká pošta, které se však kvůli nedostatečnému výkonu neosvědčily.

Zájem o plyn roste, ale pomaleji

Stlačený zemní plyn využívá jako automobilové palivo stále více českých řidičů a firem. Podle statistik Českého plynárenského svazu vzrostl meziročně prodej CNG o 14 procent. Prodeje stlačeného zemního plynu meziročně rostou již několik let, mezi roky 2014 a 2015 činil tento nárůst dokonce téměř 45 procent. V poslední době se ale tempo zpomalilo a odborníci se stále více přiklánějí k tomu, že budoucnost mobility leží spíše v elektromobilech.

CNG cerpani INa tuzemských silnicích v současnosti jezdí téměř 19 tisíc vozidel na CNG. Většinu z nich přitom tvoří osobní automobily a dodávky, roste však i počet plynových autobusů, kterých je v ČR nyní podle statistiky Českého plynárenského svazu v provozu už 1120.

Vozy mohou CNG tankovat už na více než 170 plnicích stanicích. Nejširší možnosti tankování mají řidiči kromě Prahy hlavně ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Řidiči v nich přitom rádi využívají bezhotovostní platby pomocí CNG karty. „Jedná se o nejčastější způsob platby v našich plnicích stanicích. Je to dáno hlavně jednoduchým používáním, protože zákazník platí pomocí měsíčních vyúčtování spotřeby. Samozřejmě je ale možné platit také bankovní kartou či CCS kartou,“ popisuje současnou praxi plateb za CNG palivo Michal Novotný ze společnosti E.ON.

Mezi hlavní výhody CNG jako automobilového paliva patří hlavně nízké náklady. Majitel automobilu poháněného stlačeným zemním plynem může počítat s náklady na palivo ve výši zhruba 1 Kč/km. „V České republice máme jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. K rostoucímu zájmu řidičů přispívají také zhruba poloviční náklady na pohonné hmoty nebo emise nižší až o desítky procent ve srovnání s tradičními vozy,“ popisuje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.

Výhody nízkých provozních nákladů na plynová auta vyplývají i z nízké spotřební daně na CNG. Ta se ale nyní zdvojnásobila. Stát ji od ledna navýšil původní 1 Kč/kg na 2 Kč/kg. Při porovnání se spotřebními daněmi u benzínu, kde zaplatíme státu za každý litr 12,84 Kč, a nafty, kde činí spotřební daň 10,95 Kč/l, se však stále jedná o výrazné daňové zvýhodnění. „Cena za litr tradičních paliv se v lednu pohybuje v průměru těsně pod 30 korunami u nafty a u Naturalu se blíží i 31 korunám. Naproti tomu metr krychlový CNG stojí v průměru mezi 17 a 18 korunami, takže potenciální úspora na palivu se s CNG jen mírně vzdálila od obvyklých 50 procent,“ uvedl Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám kromě tankovacích karet poskytuje i karty na nákup CNG.

Ceny aut na zemní plyn jsou přitom už srovnatelné s běžnými vozy na naftu. „Přestože stoupá zájem o užitková vozidla na CNG, jejich cena je relativně stabilní. Nejprodávanějšími modely v naší distribuci jsou Fiat Dobló, Fiorino nebo Ducato,“ říká Michal Bílek ze společnosti Auto Future.