V příběhu modelářské firmy HVP Modell je téměř všechno. Pády, mezi nimiž byly také utopené peníze na Sumatře nebo tvrdý nástup čínské konkurence, střídala období, která dokázala jednoho z největších výrobců modelů letadel v Česku vytáhnout až na vrchol. Dnes má společnost, s jejímiž aeroplány létají nadšenci, profesionální vojáci či filmaři po celém světě, o zakázky postaráno téměř královsky.

Začala pracovat třeba pro francouzskou zbrojařskou společnost Thales a je v jednáních o práci na vesmírném programu s Airbusem, druhým největším výrobcem letadel na světě.

V 90. letech založil Marcel Hladík se svými dvěma společníky firmu na dovoz balsového dřeva pro výrobu modelů letadel. Kamarádi tehdy chtěli navázat na úspěch výrobce hraček Igra, který za totality dělal kromě panenek, autíček a igráčků také dřevěné modely letadel a lodí.

Hladík tam nejdříve pracoval ve skladu, pak seřizoval stroje pro výrobu modelů a po čase se stal zástupcem vedoucího provozovny.

Balsové dřevo se s modelářstvím pojí stejně jako třeba lepidlo. Je dostatečně tvrdé a několik milimetrů tenký plát dřeva zároveň váží asi jako běžný papír, což je pro letecké modely ideální.

Světlé dřevo ze stromu, který roste v Indonésii, Austrálii nebo Jižní Americe, brala firma od německých dodavatelů a vozila ho zpracovat do Česka. Odsud pak zamířila zpracovaná balsa zpátky do Německa a dalších zemí.