První pětka největších amerických firem podle tržní hodnoty se za deset let proměnila k nepoznání. K Microsoftu se přidaly digitální giganty: Facebook, Amazon, Google a Apple. Ropný koncern ExxonMobil, průmyslový holding General Electric, telefonní velikán AT&T a finanční obr Berkshire Hathaway jsou pryč.

V současné top pětce dominují svému oboru hned tři firmy. V roce 2008 to platilo pouze pro Microsoft.

Google, který je od roku 2015 součástí holdingu Alphabet, ovládá čtyři pětiny amerického trhu s reklamou při vyhledávání po internetu. Stejný podíl drží Facebook (spolu s divizemi Messenger, WhatsApp a Instagram) na poli sociálních médií. Amazon kraluje on-line nakupování.

Apple vládne trhu s prémiovými chytrými mobily, monopolistou ale není. Firma je výjimečná v tom, jak silně dokáže fascinovat miliardy lidí, kteří její přístroje vlastní nebo po nich touží. Takové lásce se Microsoft netěší, přesto dokáže růst i bez nálepky monopolisty.

Monopolní síla webu

Současná velká pětka největších firem se od svých předchůdců liší v dosahu, jakého mohou dosáhnout. Globální a monopolní rysy z pohledu tržních podílů vykazují kromě Číny prakticky ve všech zemích na světě.

Z psychologického hlediska lze ale na celou pětku nahlížet jako na dokonalé vládce nad našimi základními pudy, tužbami a sny. Proto se nám s nimi alespoň zatím žije dobře, i když s výjimkou Applu prodávají spíše jen služby. Ve srovnání s předchozí pěticí velikánů současné giganty vyrábí velmi málo věcí, které lze vzít do ruky.