Vánoce byly letos po logistické stránce opět poměrně drsné. Zřejmě kvůli novoročním slevovým akcím se zásilky zpožďovaly ve velké míře ještě pár týdnů po Silvestru. Nespokojení zákazníci si tradičně ulevovali na sociálních sítích, kde se na jejich zážitky hned nabaluje spousta komentářů, které si ještě přisazují, jako třeba: „To ja si zaplatila dopoledne kuryra, aby mi neco dovezl z Prahy do Prahy a jeste jsem se telefonicky ujistovala, ze mi to tyz den dovezou, jinak nezaplatim.. prislo to az treti den, zahada!“

Nicméně podle některých e-shopů docházelo ke zpožďování doručování před loňskými Vánoci míň než o rok dřív.

Každopádně není to problém jen Česka, ale i západní Evropy nebo USA. Zákazníci si neuvědomují, že předvánoční sezona je neskutečný nápor na logistiku on-line obchodníků i přepravců – objemy narůstají každoročně velice rychle a e-shopy udělají měsíc dva před Vánoci kolem třetiny celoročního obratu.

Základní příčiny zpožďování zásilek jsou dvě. Jednoznačně je to nedostatek pracovníků, na což si stěžují lidé snad ve všech oblastech průmyslu i obchodu. Spousta firem odmítá zakázky, protože je nemá kdo udělat. Rodiče, speciálně ve městech, přihlašují na vysoké školy i děti, které by se lépe uplatnily u manuálnější práce. Také kvůli tomu pro takové pozice dnes nezbývá na trhu práce mnoho adeptů, takže firmy berou prakticky kohokoliv. Tudíž je velkým problémem i lidský faktor. Zatímco ve skladech částečně nahrazuje chybující lidi stále více automatizace, rozvážková auta ještě pár let žádný automat řídit nebude.

Druhá hlavní příčina tkví v softwaru. Digitalizace se sice rychle rozjíždí, přesto to stále nestačí. Přepravní a logistické firmy mají k dispozici řadu informačních systémů, které ale nejsou dobře sladěné. Patrné je to zvlášť na komunikaci s koncovým zákazníkem, která do značné míry určuje úspěšnost doručení, tedy nejdražší fáze celého dodavatelského řetězce.

Zásadní je nakupujícího včas a pokud možno přesně informovat, kdy zásilka přijede, aby měl možnost změnit čas nebo měl možnost jednoduše doručení přesměrovat na místo, které mu bude aktuálně vyhovovat, a balík si převezme skutečně na první pokus. Příliš často se ale stává, že upozornění o doručení nepřijde, nebo přijde pozdě, nebo odkaz ze zprávy vede k nepřesné informaci apod.

Splývání kanálů

On-line prodej si loni ukrojil z celého českého maloobchodu zase o kus víc, už přes desetinu. Letošek má probíhat v podobném kurzu, přičemž jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě má být další splývání prodejních kanálů. To potvrzují nově otevřené prodejny budoucnosti, které jsou jakýmsi superhybridem mezi on-line a kamenným prodejem.

Jednu takovou představila nedávno Alza. Jde o nonstop otevřenou kamennou prodejnu velikosti středního bytu, kde si zákazník objedná zboží pomocí nainstalovaného videoterminálu. Pokud potřebuje poradit, může využít přítele-odborníka na monitoru. Jakmile nakupující zaplatí, otevřou se dveře do další místnosti, rozsvítí se jedna ze samoobslužných schránek a z ní si vyzvedne objednané zboží.

Tento koncept, kdy se zboží ukládá do automatických boxů po jednom kusu, je ale náročný na zásobování. Pokud by se zákaznicky osvědčil a prodejci by ho začali využívat ve velkém, mohl by na silnice přivést spousty nových aut, což je ale při současném dopravním zatížení měst těžko představitelné. Ledaže by se začala více uplatňovat takzvaná kolaborativní logistika, tedy logistická spolupráce mezi firmami z jedné úrovně dodavatelského řetězce. Ty se ale zatím příliš obávají sdílení svého know-how, byť by jim mohlo přinést značné snížení nákladů.

Různé koncepty obchodů budoucnosti zkouší i globální prodejci jako Ahold, Alibaba nebo Tesco. Například e-shop Amazon, který se v poslední době víc přiklání ke kamennému prodeji, otevřel v Seattlu obchod, v němž nejsou žádné prodavačky, fronty ani žádné pokladny. Prodejna potravin je vybavena jen kamerami a senzory, které sledují, co si lidé odnesou. Útrata se jim pak strhne z účtu. Příklady prodejních (a zároveň logistických) inovátorů Amazonu a Alzy tak dokládají, jak rozmanité a propojené mohou dnes prodejní kanály být. Tato spletitost ale způsobuje jejich logistickým manažerům spoustu nových vrásek.

Téma, jak efektivně skloubit různé obchodní strategie a prodejní kanály po logistické stránce, se promítá do dvou článků z tohoto čísla Logistiky (V globálním skladu Conradu se setkává konvence s high-tech; Hervis: Sportovní omnichannel bez skladů). A zároveň diskuse na toto téma bude jedním z hlavních bodů letošní konference Zóna Logistika, která proběhne v Praze 5. dubna. Chtěli bychom, aby byla co nejvíce interaktivní, takže se těšíme nejen na vás, ale i na vaše otázky na diskutující odborníky.