Ještě před třemi lety byla robotizace pro české banky a pojišťovny jen něčím, co testují nadšenci v zahraničí. Dnes využití umělé pracovní síly řeší prakticky všechny. Milníkem podle expertů byl jednak pokles cen robotů a pak také nízká nezaměstnanost, která dělá i z bankovních úředníků drahé a nedostatkové zboží.

Za pětkrát méně peněz

Náklady na pořízení robota se různí podle toho, kolik si jich banka nebo pojišťovna pořídí a jakého dodavatele technologie zvolí. U běžných robotů nejde o dramatické, milionové investice. "Typická licence stojí kolem šesti tisíc dolarů ročně. Zvládne nahradit práci dvou až tří lidí," uvádí příklad partner poradenské společnosti PwC Petr Ložek. Robot tak stojí českou banku pětkrát méně než průměrný zaměstnanec. Navíc je na rozdíl od člověka k dispozici 24 hodin denně.

Při této ceně se investice do moderních technologií rychle vrací. Jak nedávno spočítala poradenská společnost McKinsey, návratnost koupě robotů se pohybuje v prvním roce od jejich nasazení mezi 30 a 200 procenty. "To znamená, že náklady, které do toho vložíte, se vám mohou vrátit už třeba za půl roku," vysvětluje Josef Boček z oddělení ekonomických a strategických analýz České spořitelny.

Také cena humanoidních robotů už klesla na přijatelnou úroveň. Model Nao od SoftBank se prodává zhruba za osm tisíc dolarů. Větší Pepper přijde přibližně na 18 tisíc dolarů. Kromě samotného robota cena zahrnuje i technickou podporu, aktualizace softwaru a pojištění na tři roky.