Pokud se nepočítá obnovená výroba Avie loni na podzim, je Ford Trucks po delší době nová značka nákladních vozů, která vstupuje na český trh. Na něm přitom panuje velice konkurenční prostředí, kdy je rozptyl tržního podílu šesti automobilek s nejvyššími prodeji náklaďáků 11 procentních bodů. Mezi ně patří Mercedes-Benz (podíl 22 % na trhu), MAN (18 %), DAF (14 %), Scania (13 %), Volvo (13 %) a Iveco (11 %).

Ford Truck, respektive jeho importér bude v tuzemsku nabízet všechny tři výrobní řady – silniční tahače, stavební vozy i rozvážková vozidla spolu s komunálními.

Silniční tahače jsou v konfiguracích 4x2 nebo 6x4, celková kombinovaná hmotnost může dosáhnout až 42 tun. Vozy mají motor Ecotorq o objemu 12,7 litru (Euro 6, řadový šestiválec) s výkonem 420 nebo 480 koní a točivým momentem 2150 Nm (1000 – 1300 ot/m) a 2500 Nm (1000 – 1200 ot/m). Manuální převodovka ZF má 16+2 rychlostí, automatizovaná 12+2 rychlostí. Tahače budou k dispozici ve standardní verzi i jako „low liner“. Vozy mají ve standardní výbavě také řadu asistenčních systémů jako LDWS, AEBS nebo ESP.

Rozvážková vozidla pak jsou v konfiguracích 4x2, 6x2 nebo 8x2 s celkovou hmotností podle provedení až 39 tun a motorem Ecotorq s objemem 9 nebo 12,7 litru a výkonem 330 nebo 420 koní. Manuální převodovka ZF má 9+1 nebo 16+1 rychlostí, automatická 12+2 rychlostí.

Importérem a distributorem vozů bude česká společnost F Trucks, jejímiž zakladateli a akcionáři jsou jeden z největších prodejců osobních a užitkových vozů Ford v Česku – firma Auto In podnikatele Miloše Pavlíčka – a provozovatel servisní sítě pro nákladní vozy a autobusy – Kar group. Ta je součástí skupiny ČSAD Ostrava Tomáše Vrátného, která poskytuje zejména služby spojené s nákladní a hromadnou dopravou a stane se první firmou, jež si v Česku kamiony Ford pořídí.

Nákladní vozy Ford mají podle Tomáše Jiřičky, výkonného ředitele F Trucks, jedny z nejnižších celkových nákladů na vlastnictví (TCO) na trhu ve svých kategoriích. „Budeme se snažit na tom být ohledně ceny lépe než naši konkurenti,“ uvedl Jiřička a naznačil tak, že zaváděcí ceny budou na nízké úrovni, což firmě umožní rychlejší vstup na trh.

„Z pohledu zákazníka se nám poměr cena/výkon jeví fantasticky. Myslím si, že to nebude mít obdoby na českém trhu, proto to vnímáme jako velkou příležitost,“ dodal spolumajitel F Trucks a zároveň šéf velké dopravní firmy ČSAD Logistik Ostrava Tomáš Vrátný.

Ředitel Ford Trucks pro zahraniční trhy Emrah Duman neuvedl, jaký podíl na českém trhu by firma chtěla v nejbližší době získat. Nyní se prý chce soustředit hlavně na rozvoj celé sítě. Ve střednědobém termínu by podle něj mohla dosáhnout podílu kolem pěti procent, v dlouhodobém až 10 procent.

Distributor nákladních Fordů chce na českém trhu nejprve oslovit menší vnitrostátní dopravce, stavební firmy a komunální podniky. Až v dalším sledu pak velké firmy s mezinárodní dopravou.

O nákladní automobily Ford Trucks podle distributora projevila prvotní zájem už řada společností z přepravy a logistiky i ze stavebnictví. „S prvními zákazníky již projednáváme první dodávky. Vozidla postupně představíme na blížících se výstavách a samozřejmě připravujeme i road show,“ nastiňuje plány pro nejbližší období Tomáš Jiřička.

Síť F Trucks má centrálu v Praze a čtyři servisní pobočky – v Plzni, Olomouci, Ostravě a Brně. Postupně se ale bude síť rozšiřovat, zejména o pobočky společnosti Kar group. V rámci Evropy pak má Ford Trucks servisní síť v 25 zemích.

Ford Trucks
Ve společnosti Ford Trucks International má 41procentní podíl automobilka Ford Motor, stejný díl má i turecký průmyslový konglomerát Koc Group, zbytek se obchoduje na istanbulské burze. Ford Trucks ve svých tureckých továrnách vyrábí vedle nákladních aut i lehké užitkové vozy a větší dodávky Transit. V současnosti má zastoupení ve 34 zemích, nejvíce ve střední a východní Evropě, kde se prodává asi polovina produkce. Další distributoři jsou pak v postsovětských republikách, na Blízkém Východě a v Africe. Do konce letošního roku Ford Trucks plánuje rozšířit svou distribuční síť na 40 států, expandovat bude hlavně ve střední a západní Evropě.