Loni České dráhy přepravily celkem 174,7 milionu cestujících. Meziročně to sice bylo jen o necelá dvě procenta více, jedná se však o nejvyšší číslo od roku 2008. Ještě lépe se státnímu dopravci dařilo v přepravním výkonu, který byl loni nejvyšší za posledních dvacet let. Meziročně vzrostl o pět procent na 7,778 miliardy takzvaných osobokilometrů. Úspěšní jsou i soukromí dopravci, kterým počty cestujících přibývají ještě rychleji. RegioJet loni svezl dohromady 4,7 milionu cestujících, o čtvrtinu více než předchozí rok. Leo Express zatím loňské počty cestujících nezveřejnil, očekává však také růst.

Právě i kvůli sílící konkurenci plánují České dráhy velkou obnovu vozového parku. "Letos vyhlásíme výběrová řízení na 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických a osm motorových jednotek pro regionální dopravu a pět netrakčních souprav pro regionální dopravu v objemu přibližně 20 miliard korun," říká ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Největší změny se na kolejích projeví po roce 2019, kdy dopravci končí většina smluv s kraji na zajištění regionální dopravy. Řada dalších zakázek na nové soupravy tak závisí právě na tom, jak se České dráhy s kraji dohodnou na další spolupráci.

18 jízd

v loňském roce absolvoval průměrný cestující Českých drah. Průměrná vzdálenost, kterou při jedné jízdě ujel, byla 44,5 kilometru. Největší zájem byl hlavně o příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky.

"Každý kraj má přitom dnes úplně jiné představy. Někde jsou nakloněni přímému zadání. Jiné kraje pro změnu chtějí soutěžit jak dopravce, tak i pořízení železničních vozidel," vysvětluje Krtek.

Na některých trasách se cestující svezou v nových vagonech ještě v průběhu letošního roku. "Do konce roku bychom měli převzít první z celkem devíti bezbariérových vozů RegioPanter pro elektrické linky v Plzeňském kraji," popisuje Krtek.