Podle rozsudku Soudního dvora Evropské unie nesmí řidiči trávit v kamionu takzvaný běžný týdenní odpočinek. Jde o povinnou pauzu v délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem. Většinou ji čerpají o víkendu.

Téma povinných pauz řidičů se stalo centrem pozornosti loni v květnu, když začal v Německu platit zákon, který řidičům zakázal trávit nejdelší − 45hodinovou povinnou pauzu v kamionu. Čeští dopravci to považovali podobně jako zavedení německé minimální mzdy i pro zahraniční dopravce za další krok v tažení proti levnější konkurenci ze středo- a východoevropských zemí. Podle některých kritiků i z řad europoslanců zákaz nerespektoval pravidla Evropské unie.

To teď ale Soudní dvůr EU odmítl. Jasný zákaz trávit 45hodinovou pauzu v kamionu podle něj obsahuje nařízení o harmonizaci předpisů v oblasti silniční dopravy. Rozsudek evropského soudu sice řešil spor mezi belgickými úřady a belgickým dopravcem, jeho závěry se ale vztahují na všechny státy Evropské unie. "Nařízení je přímo použitelné ve všech členských státech Evropské unie, tedy i v České republice. Soudní dvůr EU svým rozhodnutím pouze potvrdil, že tento výklad Belgie je skutečně správný, aby zajistil jednotný výklad práva Evropské unie ve všech členských státech," vysvětluje právnička advokátní kanceláře Taylor Wessing Adéla Kučerová.