Zaštítila "daňový džihád", který na finanční správě rozjel Martin Janeček, dosazený do jejího čela Andrejem Babišem. Jako náměstkyně na financích se zastávala přešlapování kolem kauzy korunových dluhopisů, bránila smrtící zajišťovací příkazy, nachystala elektronickou evidenci tržeb a kontrolní hlášení, připsala si podíl na větším výběru daní.

Nejen tyto zásluhy vynesly úřednici Alenu Schillerovou na post první české ministryně financí, i když jen v menšinové vládě, která nezískala důvěru. Nepolitička z Brna díky hnutí ANO vystoupala na vrchol své kariéry. Prozatím ustála všechny aféry spojené s její rodinou či okatě laciným bydlením, dotovaným daňovými poplatníky.

Alena Schillerová usedla do ministerského křesla s velkými plány. Většinou jsou blízké tomu, kde je jako uznávaná odbornice "doma", tedy daním a jejich správě. Chce přepsat zákon o daních z příjmů a s politiky uhádat co nejméně výjimek. Musí vybruslit z problémů kolem elektronické evidence tržeb poté, co zákon zčásti rozcupovali ústavní soudci. Lidem slibuje, že komunikace s berňákem bude do dvou let fungovat jako internetové bankovnictví. To se ale bude muset finanční správa vymanit z IT pravěku, ve kterém se nachází její automatizovaný daňový informační systém. Přechod na nový systém, který má být už řádně vysoutěžený, bude peprné sousto.

Ministryně, bez níž se Babiš zřejmě neobejde ani v další vládě, chce také zařídit, aby finanční správa byla "proklientská". Po dvou letech, co ji jako náměstkyně pro daně měla pod sebou, znějí její slova jako nepovedený vtip. Nejen inovativní firmy vědí, že není čemu se smát.

1. EET: co ministerstvo nadrobilo, bude muset napravit

Pětistovka měsíčně navíc důchodcům. Nebo 140 škol a školek. Nebo 280 kilometrů modernizovaných železnic. Reklama na elektronickou evidenci tržeb, která občany z televizních obrazovek bombardovala před startem EET, naslibovala všemožné za 18 miliard korun. Tolik měla novinka ročně vynést navíc. Téměř jistě nevynese. Přínos evidence tržeb za loňský rok vyčíslilo ministerstvo financí na 5,2 miliardy korun. Ale neřeklo, jak k částce došlo, čímž jen podporuje podezření, že s čísly manipuluje.

Ministerstvu se nakonec může hodit, že mu Ústavní soud loni v prosinci rozboural některé pasáže zákona a další vlny evidování tržeb nenaběhnou dle plánu. Šéfka resortu Alena Schillerová jako náměstkyně celý projekt tlačila a nyní ho musí korigovat. I přesto ho hájí jako úspěšný a tvrdí, že pro lidi není elektronické evidování tržeb žádnou zátěží.

Jak roste výběr daně z přidané hodnoty v mld. Kč

"EET je de facto jediným digitálním projektem minulé vlády. Po technické stránce šlape jako hodinky. Zákon získal v roce 2017 druhé místo v anketě Zákon roku. Naše RIA (hodnocení dopadů regulace) a důvodovou zprávu k tomuto zákonu dávala Legislativní rada vlády za příklad," vyzdvihuje ministryně i poté, co Ústavní soud shodil některé jeho části. Nyní pracuje na novele, která by měla být hotova do konce února. Současně předesílá, že dříve než na přelomu roku se s účinností nedá počítat.

Evidence tržeb měla nastavit rovné podnikatelské prostředí. Od začátku je přitom postavena na výjimkách a další přibývají. "Malí podnikatelé měli mít samozřejmě od začátku výjimku. Byla ale chyba rozfázovat stravování v restauraci a na ulici," upozorňuje dlouhodobě bývalý šéf finanční správy a nyní expert poradenské společnosti Apogeo Jiří Žežulka. Teď létají různá čísla, do jaké hranice ročních příjmů odpustit EET. Schillerová se kloní k limitu 250 tisíc korun, uvažuje se také o výši půl či tři čtvrtě milionu.

Za mnohem důležitější než hranici příjmů považuje ministryně způsob, jakým se u malých podnikatelů evidence tržeb nahradí. Připomíná, že již dříve se navrhovalo spojení s paušální daní. "Hovořit jen o částce je proti smyslu EET, protože právě tato evidence je nástrojem k ověření ročních příjmů. Bez ní bude zase finanční úřad pouze odkázán na to, co poplatník uvede v daňovém přiznání," vysvětluje Schillerová.

Vedoucí sekce daní a poplatků v Komoře daňových poradců Tomáš Hajdušek očekává, že bude velmi složité dohodnout se na jakékoliv úpravě EET. To by znamenalo, že třetí a čtvrtá fáze nebude v dohledné době vůbec spuštěna. "Vláda nemá v parlamentu jasnou většinu a každá z politických stran má na EET svůj názor," poznamenává. Hajdušek také připomíná, že při tvorbě zákona měla komora řadu připomínek, ale ministerstvo je nebralo vážně. "Upozorňovali jsme, že evidence plateb kartami a oprávnění vlády udělovat výjimky může být v rozporu s ústavou. Ústavní soud nám dal za pravdu," nyní konstatuje Hajdušek.

Finanční správě soudci také značně zkomplikovali práci. "Tím, že v EET nebudou zachycené bezhotovostní platby, což je správně, nepůjde jako dosud jednoduše porovnat tržby s údaji v kontrolním hlášení," upozorňuje Žežulka. Kontroloři, kteří sedávají před hospodou v autě s notebookem a sledují, jestli někdo neobchází EET, budou muset najít jinou metodu. Platby kartou už totiž neuvidí.

2. Nový zákon o daních z příjmů: jednoduchý předpis, nebo právní džungle?

Zákon o EET se úplně nepovedl. Mnohem závažnější důsledky pro praxi může mít legislativní počin, do kterého se Schillerová pustila už jako náměstkyně pro daně a cla. Od 1. ledna 2020, i když tento termín už zase zřejmě neplatí, chce ministryně za ANO uvést do života nový zákon o daních z příjmů. Záměrem je jednoduchá norma, kterou si vláda může uzpůsobit na míru své politice. Někteří odborníci se revoluce u takto důležité právní úpravy obávají.

Oficiálních důvodů, proč chce ministerstvo přijít s novým zákonem, je řada: současný zákon z roku 1992 byl 150krát novelizován, v nynější podobě je více než sedmkrát delší než v původním znění, obsahuje výjimky podle dnes již neplatných vyhlášek, na přibývající výjimky už nestačí písmenka abecedy. Nová norma má být "čistý, úřednický zákon s katalogem standardizovaných výjimek".

Výběr daně z příjmů v mld. Kč

Pro laickou i odbornou veřejnost bude ale nový zákon katastrofou, obává se daňový poradce a člen rady Unie daňových poplatníků David Hubal. "Zákon, s nímž se od roku 1993 veřejnost naučila pracovat, hodlá ministerstvo nahradit novým. A to zákonem, který bude mít obtíže dostat se pod tisíc paragrafů. Jenom podkladový materiál k diskusi čítá 112 stran," vyčísluje Hubal. Obává se, že zcela nový předpis přinese poplatníkům ještě více výkladové nejistoty, než mají kvůli složitosti právního řádu nyní. "Bude zcela chybět judikatura, která dosavadní nejistoty desítky let rozptyluje, i správní praxe samotných finančních úřadů," upozorňuje daňový poradce.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.