Půlstoletí letos oslaví rumunská Dacia, v současnosti třetí nejoblíbenější značka mezi českými soukromými zákazníky − montáž prvních Dacií byla zahájena 20. srpna 1968. Padesát let uplynulo také od počátku výroby legendárních polských Fiatů 125p, jichž se do Československa dovezlo přes 80 tisíc. Západoevropských modelů, které mají kulaté výročí, bylo ovšem mnohem více. Za připomenutí stojí zejména Alfa Romeo 1750: licenci na tento model si chtěli pořídit Slováci.

Dacia 1100

jarvis_5a4ccee1498ec211e3a69460.jpeg
První Dacia byla Renaultem z roku 1962.
Foto: Archiv

Na základě dohody rumunské vlády s francouzským Renaultem vyrostla za necelé dva roky automobilka, jejímž prvním modelem se stala Dacia 1100. Šlo o licenční Renault 8 s motorem vzadu. Od francouzského typu z roku 1962 se první vozy Dacie lišily jen logem, všechny díly byly dováženy a v Rumunsku probíhala pouze montáž. V Československu se Dacie 1100 neprodávaly, Mototechna nabízela francouzský originál. Od počátku se navíc počítalo s tím, že jde o dočasnou záležitost. Montáž Dacie 1100 skončila v roce 1971, aby se uvolnil prostor modernější Dacii 1300, licenčnímu Renaultu 12 z roku 1969.

Fiat 125p

jarvis_5a4ccee1498ec211e3a69464.jpeg
Italský Fiat měl světla čtvercová, polský kulatá.
Foto: Shutterstock

Poláci vyráběli Fiaty již před druhou světovou válkou. Chtěli pokračovat, z Moskvy však přišlo veto. Teprve díky uvolnění napětí se mohli k záměru vrátit. Dohodu uzavřeli v roce 1965. Na jejím základě začala varšavská automobilka FSO vyrábět vůz, který měl karoserii a brzdy odpovídající novému Fiatu 125, ale motor, převodovku, nápravy a interiér z předchozí řady Fiat 1300/1500. Výstavní premiéra proběhla v březnu 1968, od dalšího roku se k nám polské Fiaty dovážely. Mototechna je nabízela do roku 1982. Oproti podobné Ladě 1200, jež vycházela z typu Fiat 124, byl polský vůz prostornější, tišší a pohodlnější, "žigulík" však měl sportovnější jízdní vlastnosti a lépe snášel drsné podmínky.

Peugeot 504

jarvis_5a4ccee1498ec211e3a69468.jpeg
Luxus Evropě, odolnost Africe.
Foto: Archiv

Vítěz šestého ročníku soutěže Evropské auto roku se ve Francii vyráběl v letech 1968 až 1983. Základem nabídky byl sedan, který doplnily kombi, kupé a kabriolet. Šlo o vlajkovou loď Peugeotu; zákazník si mohl vybrat i naftový motor či automatickou převodovku. Po ukončení evropské výroby žil Peugeot 504 dalších 22 let díky montáži v Nigérii. Kvůli klasické robustní konstrukci, kterou už skoro nikdo nenabízel, se stal králem afrických silnic.