Automobilový průmysl zůstane v roce 2018 klíčovým oborem české ekonomiky, mimořádně důležitým zaměstnavatelem, výkladní skříní exportu, hybatelem bádání a inovací. Nadále bude vyplácet nadprůměrné mzdy a vnášet prvky racionality do školského systému.

V oboru bude pracovat 160 tisíc lidí. Na celkové průmyslové výrobě i na vývozu bude mít téměř čtvrtinový podíl, na hrubém domácím produktu se bude podílet přibližně z osmi procent.

Zvláště pro trhy v Číně, Severní Americe a Evropské unii budou všichni významní světoví výrobci chystat vozy s alternativními pohony. Vzhledem k elektrotechnickým tradicím se do vývoje bateriových automobilů zapojí také Češi. Díky tomu se zvýší objem výzkumných a vývojových prací, které si zahraniční firmy objednají v tuzemsku.

Náklady na výzkum a vývoj přesáhnou v českém automobilovém průmyslu 10 miliard korun. Výzkumným, vývojovým a konstrukčním činnostem spojeným s vozidly se bude v Česku věnovat zhruba devět tisíc odborníků.

Doba bouřlivého růstu poptávky po autech v roce 2018 patrně skončí, což však nemusí vadit.

Naprostá většina zákazníků si ovšem ještě bude kupovat auta se spalovacím motorem. Česko zůstane automobilovou montážní velmocí. Podíl místní produkce na evropském trhu má dokonce potenciál mírně růst. Celkem by se tak mělo v Česku vyrobit zhruba 1,4 milionu osobních aut. Na odbyt půjdou větší a lépe vybavené modely, což ovlivní výsledky automobilek.

Doba bouřlivého růstu poptávky v roce 2018 patrně skončí, což nemusí vadit. Pokud se zájem stabilizuje na současné vysoké úrovni, řadě dodavatelských firem, které již musí odmítat zakázky, se uleví. Zklidní se i napětí na trhu práce.