Byl to rok změn, říká šéf Dáme jídlo Jan Matějů a důkazem číslo jedna budiž třeba místo setkání pro rozhovor s HN − nové kanceláře firmy v objektu The Dock v Libni, kde pro podnik pracuje 70 lidí z obchodu, IT a dalších potřebných oborů. "Během roku 2015 firma rostla rychle, v mnohém ale nerozumně. V roce 2016 jsme rozmýšleli, do čeho a jak investovat. A letos a příští rok by měly být změny vidět," hodnotí Matějů.

Portál, přes nějž si zákazníci objednají oběd nebo večeři z nabídky různých restaurací − aktuálně zhruba dvou tisíc −, oslavil nedávno pět let svého fungování. Stal se největším svého druhu v tuzemsku a po Praze se rozšířil prakticky do celé republiky. Před dvěma lety jej jeho investoři v čele se zakladatelem Tomášem Čuprem, který stál také u rozvoje e-shopu s potravinami Rohlík nebo u portálu Slevomat, prodali německé skupině Delivery Hero.

"Naše pozice v celé skupině je slušná. Třeba Rakousko je starší trh, ale na byznys už jsme dnes srovnatelně velcí," upozorňuje Matějů s tím, že Dáme jídlo letos zprostředkuje prodeje v hodnotě víc než miliardy korun, přičemž samotný obrat firmy přesáhne 200 milionů korun. Stále ale zatím není v zisku.

27 procent

je růst ceny akcií Delivery Hero od červnového IPO na frankfurtské burze.

To, že si Češi dovážku občerstvení tímto způsobem oblíbili, přičítá mimo jiné tomu, že běžný Čech je technologicky zdatný a rád zkouší nové věci. "Jízdenku na MHD si tu normálně koupíte esemeskou, podívejte se, jak se tu adaptovaly služby jako Uber a Liftago," poznamenává bývalý reprezentant v jízdě na horském kole.

V roce 2016 vyrostlo Dáme jídlo meziročně o sto procent, letos ale růst zpomalí na něco kolem 40 procent. Záměrně. "Opouštíme výrazné a časté slevy a další marketingové akce. I tak roste uspokojivě počet objednávek − brzy to bude půl milionu měsíčně," hodnotí Matějů. Ke stažení pomyslné nohy z plynu vede firmu také to, že by se ze start-upu, který potřebuje neustále svůj rozvoj živit novým kapitálem, měl pomalu a postupně stávat výdělečný podnik. Což platí pro celou skupinu Delivery Hero. Ani ta zatím není zisková.

K lepším a lepším číslům má pomáhat i těsnější propojení s restauracemi, do čehož Dáme jídlo investuje nyní. Ke kompletní propojenosti jeho objednávkových systémů a výdejních systémů na straně restaurace by mělo dojít už příští rok.

"Velkou část objednávek jsme dřív restauracím přenášeli prostřednictvím SMS a to byla často černá díra. Odeslali jsme zprávu a nevěděli, co se děje dál. Nyní restaurace vybavíme tabletem. Uvidí objednávky on-line, potvrdí je, vytisknou, vyřídí. My i zákazník budeme mít v reálném čase přehled," popisuje šéf Dáme jídlo nástroj na to, jak eliminovat pochybení a reklamace. Ty dnes tvoří údajně asi jedno procento ze všech objednávek.

DELIVERY HERO V ČÍSLECH

Firma s tímto propojením čekala, neboť předpokládala, že nástup EET sjednotí trh různých informačních a pokladních systémů pro restaurace a že pak jednotlivá místa půjde snadněji integrovat. Jenže dodavatelů systémů je spousta a spolupráce s nimi tak není snadná. "Ve světě je v tomto oboru pár firem, u nás pořád 40 a nezdá se, že by se to zásadně změnilo," říká dnes Matějů.

Aby firma mohla snáze zaměstnat kurýry, rozdělila směny na kratší, zpravidla dvouhodinové intervaly, hlavně v době obědové a večeřové špičky. Vlastní logistika Dáme jídlo představuje asi 200 lidí, pak má Dáme jídlo nasmlouváno asi čtyřicet různých firem, které se o rozvoz starají, případně rozvážejí i samy restaurace.

A brzy by měla přibýt ještě jedna zajímavá novinka. Přes portál bude možné objednat si i kafe. Dáme jídlo momentálně jedná o spolupráci s jedním velkým nejmenovaným kavárenským řetězcem. "Cappuccino za deset minut samozřejmě není dobré cappuccino. Řešíme rozvozové, roznosové oblasti, typy roznosu. Třeba v Řecku to ale skvěle funguje, tak uvidíme," dodává Matějů.

DELIVERY HERO V ČÍSLECH