Jednačtyřicetiletou Petru Vymětalovou živí spotřebitelské soutěže, přestože se už dlouho žádné nezúčastnila. Už třináct let spravuje bývalá gymnaziální učitelka matematiky a angličtiny z bytovky na okraji moravského Jevíčka webový katalog, do kterého e-shopy, internetové magazíny a různé firmy vkládají své spotřebitelské soutěže. Hodnota cen se typicky pohybuje kolem tisíce korun a cesta k výhře není nijak složitá: obvykle se stačí zaregistrovat, odpovědět na soutěžní otázku a na so­ciální síti dát lajk profilu firmy, která soutěž pořádá.

"Takových soutěží přibývá, v porovnání s dobou před třemi nebo čtyřmi lety je jich až dvojnásobek," říká Vymětalová, která vydělává na reklamě a platbách za umístění soutěží na prémiových místech katalogu. "Možná pomohla i změna zákona, podle níž se mohou vítězové zase losovat. Je ale pravda, že hodně soutěží v rozporu se zákonem vítěze losovalo i předtím, některé pořadatele jsem na to sama upozorňovala," dodává.

Náhoda se vrací

Od letošního 1. ledna, kdy začal platit nový zákon o hazardních hrách, v Česku spotřebitelských soutěží přibylo, a to nejen v internetovém kata­logu Petry Vymětalové. Podle údajů pořadatelských agentur vzrostl objem peněz, které firmy letos za tento oblíbený marketingový nástroj utratily, v porovnání s loňským rokem o více než polovinu. "V absolutních číslech navýšili zadavatelé výdaje na spotřebitelské soutěže přibližně o 800 milionů korun," říká Martin Pešta z Asociace komunikačních agentur.

Nová pravidla jsou pozitivní pro spotřebitele, kteří bez ohledu na pravděpodobnost věří, že náhoda je příznivější než jiné principy soutěží.

Výdaje vzrostly především v důsledku nové právní úpravy, která po sedmnácti letech přestala losování výher považovat za hazard. Do konce loňského roku byla tato možnost omezena maximální hodnotou výhry ve výši 20 tisíc korun i maximální roční hodnotou všech výher jednoho zadavatele ve výši 200 tisíc korun. Cokoli navíc bylo podle zákona hazardní hrou, pro kterou musel mít pořadatel zvláštní licenci. "Hodně se proto používaly různé kreativní soutěže, kde příspěvky hodnotila porota nebo kde šlo třeba o nasbírání nejvíce soutěžních bodů," říká Jiří Szántó z firmy Profisms, která pořádá spotřebitelské soutěže pro různé obchodní řetězce a další zákazníky. Nová pravidla tak zatraktivnila soutěže pro firmy, které mohou v jednodušších soutěžích nabízet hodnotnější výhry, i pro spotřebitele, kteří nemusí nic vymýšlet a do soutěže se zapojí například zakoupením výrobku.

Český zákon v rozporu s EU

Legislativa, kterou se soutěže do konce loňského roku řídily, byla v rozporu s evropským právem. To považuje spotřebitelské soutěže za běžnou součást legálních obchodních praktik, které nemohou být státem regulovány jako hazard. Stejný názor vyjádřil v roce 2016 i český Nejvyšší správní soud.