Hlavní operátoři, T-Mobile, O2 a Vodafone, na jaře slibovali, že do konce roku dobrovolně zrychlí přechod zákazníků ke konkurenci na 10 dní. Teď však své plány změnili a počkají si až na únor, kdy jim takovou změnu nařídí zákon.

Cesta za lepším tarifem u jiného operátora dnes trvá 30 až 42 dní. Telekomunikačním firmám takto dlouhá doba slouží k přesvědčování klientů, aby je nabízením levnějších podpultových tarifů udrželi ve své síti. Se zkrácením lhůty přišla začátkem roku vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD), když ji zařadila do návrhu novely telekomunikačního zákona. Slibovala si od toho, že se na mobilním trhu zvýší boj o zákazníky, a dojde tak i k poklesu cen za volání a data, jež v celoevropském srovnání stále patří k těm nejvyšším.

Součástí zmíněné novely zákona byl také návrh na zvýšení pokut operátorům za jejich možná provinění, které se mají nově počítat z jejich obratu, a mohly by tak dosahovat i několika miliard korun. Telekomunikační společnosti se proto snažily přijetí novely zabránit, anebo alespoň přesvědčit poslance a senátory, aby nová pravidla zmírnili.

42 dní

může nyní trvat přechod od jednoho operátora ke druhému, pokud zákazník předčasně vypověděl smlouvu.

Jejich Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) přišla s překvapivým návrhem: operátoři sami zkrátí čas přechodu ke konkurenci na 10 dnů bez ohledu na to, zda bude telekomunikační zákon schválen. "Když Český telekomunikační úřad (ČTÚ) tento postup podpoří, může změna začít fungovat do konce roku," řekl v květnu Jiří Grund, výkonný šéf operátorské asociace, která v té době prý ČTÚ oslovila, aby jí úřad rychlejší přenositelnost čísel odsouhlasil.

V červenci parlament novelu zákona schválil a operátorům v ní potvrdil nové vysoké pokuty z obratu i desetidenní lhůtu na přechod ke konkurenci. Poté ale operátorská asociace ze svého původního plánu vycouvala.

Změny v telekomunikacích

◼ Novela telekomunikačního zákona začala platit už letos v září. Výjimkou je zkrácení lhůty pro převod čísla na 10 dní. Ta platí až od prvního února 2018. Při požádání o přenos čísla ke konkurenci se do 10 dnů také automaticky ruší smlouva u původního operátora.
◼ Zákon zvyšuje pokuty operátorům až na 10 procent jejich obratu.
◼ Zákazníci mají nově právo odstoupit od smlouvy s operátorem bez hrozby sankce pokaždé, když telekomunikační firma jednostranně změní smluvní podmínky.
◼ Novela zákona také posvěcuje v pořadí již druhou digitalizaci televize, kvůli níž si Češi budou muset vyměnit své televizory za nové TV přijímače nebo za set-top-boxy. K vypnutí starého TV signálu dojde v únoru 2021.

"Chybí nám povolení od ČTÚ. Kdybychom ho měli, zrychlíme přechod už před Vánocemi. Jelikož ho ale nemáme, bude to v únorovém termínu, který stanovil zákon," uvádí nyní šéf APMS Grund.

Podle úřadu, který na mobilní trh dohlíží, je ale argument asociace nesmyslný. "Operátorům ve změně nic nebrání a souhlas ČTÚ k tomu nepotřebují. Před přijetím novely žádný návrh samoregulačního opatření, který by vedl ke srovnatelnému výsledku s přijatou právní úpravou, od APMS nepřišel," říká mluvčí úřadu Martin Drtina a podobně mluví i digitální koordinátor odcházející Sobotkovy vlády Ondřej Malý.

"Přenos čísla k jinému operátorovi technicky zabere čtyři dny. Prodloužit výpovědní lhůty v neprospěch zákazníků dokázaly telekomunikační firmy před lety také úplně samy. Na zkrácení výpovědních lhůt požehnání regulátora opravdu nepotřebují," uvádí Malý.

Nedodržení slibu operátorů v rozhovoru pro HN kritizoval i končící náměstek pro digitalizaci na ministerstvu průmyslu Marek Ondroušek (ČSSD). Ten si rovněž postěžoval, že tuzemští operátoři dosud nenabídli výrazně výhodnější tarify. "Například maďarský mobilní trh byl ještě na jaře výrazně horší než ten český. Dnes ale patří mezi ty nejprogresivnější. V Česku je podle mě stále prostor ke zlepšení nabídek," míní Ondroušek.