Česko oslavilo 17. listopad 2017 s tisícovkou státních vlajek umístěných podél dálnic. Od začátku září měly být billboardy podle zákona pryč, ale někteří provozovatelé to stále odmítají a na protest na ně umístili právě vlajky. Žádných sankcí se přitom obávat nemusí, protože příslušná novela zákona o pozemních komunikacích je neobsahuje. Stát tak musí železná monstra demontovat sám. "Zbývá odstranit většinu z billboardů, kterých je na dálnicích více než 1100," říká mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.

Ve válce o české vlajky na dálnicích a silnicích prvních tříd se ale už zapomnělo, že původně se stát chtěl vypořádat s billboardovým smogem i u menších cest. Obce a kraje sice reklamní poutače i nadále považují za problém, že by se ale našla vůle k jejich zákonnému rušení u silnic druhé a třetí třídy, se jeví jako krajně nepravděpodobné. A zástupci provozovatelů billboardů logicky další zásahy do svého byznysu nechtějí. "Právní rámec pro venkovní reklamu už existuje a funguje," říká mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.

Kraje i obce nemají plán

Pavel Drahovzal je starosta středočeského Velkého Oseka. Možná se mu v obci brzo objeví nějaká nová reklama. Na portálu Plakátov.cz se aktuálně v Oseku nabízí tři plochy za čtyři až šest tisíc korun měsíčně. Těch se ovšem Drahovzal neobává. "Způsob regulace reklamy podél silnic v zastavěném a zastavitelném území měst a obcí mohou zásadně ovlivňovat sama města a obce podle místních potřeb a zvyklostí," říká. Ale pak jsou okolo další billboardy na silnicích druhé a třetí třídy. Ty původně chtěla vláda v roce 2012 také zakázat. Z toho ale sešlo.