Letět z Evropy do Ameriky osm hodin je nuda, do Asie nebo Austrálie víc než dvakrát tolik už může být utrpení. Po nadzvukových letadlech se ovšem stýská nejen cestujícím, ale i konstruktérům. Projektů pasažérských supersoniků je mnoho a kromě technických parametrů se navzájem liší i nadějemi na realizaci.

"Je absurdní, že navzdory více než půlstoletí technického pokroku je současná letecká doprava stejně rychlá jako v 50. letech minulého století," pohoršuje se Pooja Thakar ze serveru Boss Magazine zaměřeného na průmysl a marketingové trendy.

"Nadzvuková mezikontinentální doprava představuje zajímavou mezeru v nabídce dopravních služeb," souhlasí analytik Ray Jaworowski ze společnosti Forecast International věnující se analýzám v oblasti leteckého podnikání. Ale vzápětí dodává: "Přesto si nemyslím, že se v dohledné době na současné situaci něco změní, protože rychlost není to jediné, co letecké společnosti při nákupu nových strojů posuzují."

Zdaleka ne všichni ale jeho názor sdílejí − i navzdory tomu, že výsledky provozu nadzvukových letadel Concorde v letech 1976 až 2003 byly rozporuplné. Concordy se po celou tu dobu potýkaly se ztrátovým provozem, nepřízní některých vlád i protesty ekologů. Nakonec je do historie letectví definitivně poslala tragická nehoda 25. července 2000 v Paříži, při níž zahynulo všech 109 osob na palubě.

Zatím jen myšlenka

Ctižádost Elona Muska vyřešit všechny technologické problémy lidstva se nevyhnula ani nadzvukové dopravě vzduchem, a tak přišel hned se dvěma vizionářskými projekty. Prvním z nich je stroj s elektrickými motory, který startuje a přistává kolmo, takže nepotřebuje letiště. Zakladatel PayPalu, SpaceX a Tesla Motors k němu ale dlouho neuváděl žádné technické detaily, pouze ve stylu náboženských proroků pronesl: "Mám v hlavě takovou myšlenku a myslím, že by to mohla být legrace. Rád bych se do toho pustil, ale bojím se, že by moje mysl explodovala." Vykladači jeho slov se domnívají, že guru přemýšlí o turbínách poháněných elektromotory se supervodivými magnety.