Pokud zákazník zavítal do Ikey někdy nedávno, jeho návštěva nábytkářského řetězce se vlastně moc nelišila od zkušenosti, kterou zakoušeli od konce 50. let Švédové a pak postupně Norové, Dánové a obyvatelé dalších zemí, kam firma expandovala. Teď i tehdy kupujícího čekaly masové kuličky a odvoz vybavení domácnosti, o kterém ještě před návštěvou obchodního domu vůbec nevěděl, že je potřebuje.

Ale časy se mění. Retailové giganty z kamenných prodejen se musí vyrovnat se světem, kterému velmi často nerozumí − internetem a tamním nakupováním. Ikea není výjimkou. Firma se samozřejmě snaží, a to i v Česku: inovuje, od léta se v prodejně na pražském Černém Mostě může člověk ztrácet v labyrintu takzvaných inspiračních pokojů, aby tam utratil ještě více. Ikea uvažuje o otevření pátého obchodního domu. Ale to v době masivního nástupu e-commerce nestačí.

Proto letos nový šéf řetězce Jesper Brodin zavelel k vybudování Ikey 2.0, tedy ovládnutí internetu. To si žádá jediný možný, ale zároveň velmi nebezpečný krok do neznáma − propojení s nějakým internetovým gigantem, který by snadno složitelný a levný nábytek distribuoval. Podle zvěstí ze švédských médií už se Ikea skoro dohodla s Amazonem. Dál bude vyrábět ve velkém, ale kromě svého e-shopu bude mít otevřenou také bránu do světa jednoho z největších e-commerce gigantů.