Když Královská švédská akademie věd vyhlásila jméno nového nositele Nobelovy ceny za ekonomii, divná byla jen jedna věc. Jakto že Richard Thaler nemá "falešnou nobelovku" pro ekonomy už dávno. Málokdo ovlivnil behaviorální ekonomii tak jako on a druhé velké jméno oboru − psycholog Daniel Kahneman − cenu má už od roku 2002.

Jeho odborné práce samozřejmě mnoho lidí mimo akademickou ekonomii nezná. Ale jeho popularizační knížku "Nudge (Šťouch): Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí" zná mnoho z nás.

Thaler v 90. letech odborně a o dekádu později i po­pularizačně nelítostně pohřbil ultraracionálního homo economica, který neustále jen propočítává výhodnost svého rozhodování. Behaviorální ekonomové dobře ukázali, že tomu tak není, lidé zůstávají vždy lidmi. Tedy neracionálními, stádními, s omezeným věděním. Thaler ale nikdy nechtěl být pesimistou a prorokem pohřbívání snu o omnipotentním občanu, který nás pronásleduje od osvícenství.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.