Alexo, spusť testování Alquistu, osloví třiašedesátiletý vědec Jan Šedivý černý válcový přístroj na desce svého pracovního stolu. "Zníš povědomě. Už jsme se potkali?" odpoví příjemný ženský hlas. "Ano, mluvili jsme spolu." Pak se ale Alquist odmlčí. Podle Šedivého došlo zřejmě k chybě, za několik okamžiků se hlasový asistent ozve znovu. "Aha. Jak jsi říkal, že se jmenuješ?" "Jan," řekne Šedivý. Konverzace probíhá anglicky, takže své jméno vysloví Šedivý jako "Džen". Alquist se ještě zeptá, jak se "Džen" měl od doby, co spolu naposled mluvili, a pak mu nabídne několik témat k hovoru.

Soutěž o půl milionu dolarů

Před rokem přihlásil Šedivého tým z pražského ČVUT svého "socialbota" do soutěže společnosti Amazon. Alquista spolu s dalšími programy Amazon pouštěl lidem, kteří mají doma digitální asistentku Alexu. Tu americký internetový gigant prodává od roku 2015 a od té doby si ji pořídilo přes deset milionů domácností. Už dnes lidem odpovídá na dotazy o zprávách, počasí či dopravní situaci. Alexa také umí číst audioknihy, přehrávat hudbu nebo odesílat zprávy, sestavuje nákupní seznamy a ovládá klimatizaci či osvětlení.

"Soutěž se spouští frází Alexa, let's chat. Když to uživatel řekl, Alexa spustila jednoho ze soutěžních socialbotů," popisuje Šedivý. Když rozhovor přestal uživatele bavit, řekl Alexa, stop a systém jej vybídl, aby kvalitu rozhovoru ohodnotil jednou až pěti hvězdičkami. Každý den tak programy posuzovaly stovky lidí. Do soutěže o prémii půl milionu dolarů se přihlásilo více než 100 univerzitních týmů z 22 zemí. Pak Amazon vybral 12 nejlepších a v srpnu oznámil tři finalisty. Nejlepší hodnocení z nich nasbíral český Alquist, který porazil i týmy z Princetonu, Harvardu a dalších prestižních amerických univerzit. Celkový vítěz bude vyhlášen v listopadu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Tým ČVUT má šanci na vítězství v lukrativní soutěži Amazonu, jejich chatbot porazil i konkurenty z prestižních amerických univerzit.
  • Pražský chatbot Alquist umí nejen odpovídat na dotazy, ale sám je i klade a umí vést rozhovor.
  • V centrech zákaznické podpory nahradí do několika let jednodušší chatboti živé operátory.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.