Počet lidí, kteří se v ČR chtějí připojit k žalobě na automobilky Volkswagen a Škodu Auto kvůli tzv. Dieselgate, se zvýšil přes víkend o 300 téměř na 1000. Oznámila to v pondělí společnost Safe Diesel, která žadatele o odškodnění sdružuje.

Automobilky tvrdí, že motoristům žádná škoda v souvislosti s pořízením a provozem aut s dieselovým motorem, který je schopný obcházet emisní měření, nevznikla.

Zájem o podání žaloby o odškodné 220 tisíc korun spustila informace z minulého týdne, že Safe Diesel shromáždil 600 žalob o odškodnění.

"Ve dne v noci zpracováváme smluvní dokumentaci a předpokládáme, že ještě dnes dosáhneme hranice jednoho tisíce fyzických i právnických osob, které chtějí dosáhnout spravedlivého vyrovnání s výrobci automobilů," uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která žadatelům poskytuje právní služby.

Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel.

V běžném provozu však byly emise vyšší.

Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.

Safe Diesel s.r.o. vznikla s cílem zastupovat české majitele dotčených vozů a žádat pro ně odškodné, které dosud koncern vyplatil pouze americkým spotřebitelům. Požadovanou výši kompenzace na jeden vůz Safe Diesel zvýšila z původních 125 tisíc korun téměř na dvojnásobek. Firma má dostat 25 procent z částky, kterou pro majitele aut vymůže.

V USA dostane většina téměř z 600 tisíc majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 tisíc až 255 tisíc korun). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.