Oliver Schmidt sedí už osm měsíců ve vazbě. Provinil se tím, že šéfoval technickému centru Volkswagenu v americkém Michiganu. Věděl tak o tom, že se firma rozhodla obcházet tamní zákony na ochranu životního prostředí a do motorů nainstalovala podvodný software. Ten se choval při měření emisí záměrně jinak, než při běžném provozu. Osmačtyřicetiletému manažerovi za to teoreticky hrozil těžko představitelný trest 169 let vězení.

Nejen tento případ ukazuje, jak velké rozdíly jsou na obou stranách Atlantiku při trestání podvodů s emisemi, ke kterým se koncern Volkswagen přiznal před dvěma lety.

Jen proto, že se Schmidt rozhodl s úřady spolupracovat, snížil hrozbu maximálního trestu na sedm let, k tomu ale může kvůli právním výlohám a pokutám přijít prakticky o veškerý majetek. Verdikt se dozví před Vánoci. Jeho kolega James Robert Liang si rozsudek vyslechl na konci srpna. Ve vězení stráví téměř tři a půl roku, a to spolupracoval s úřady.

Aféra Dieselgate

Šidítko v motoru

Inženýři ve Volkswagenu nedokázali splnit přísnější americké emisní normy. Rozhodli se proto, že auta vybaví softwarem, který ohlídá emise, jen pokud pozná, že je v laboratoři. Na silnici už pak řídicí jednotka motoru na škodlivé látky nehleděla. Pro "úspěch" v USA se šidítko dostalo do 11 milionů aut koncernu po celém světě.

Miliardy odškodného

V USA je obcházení zákonů na ochranu životního prostředí trestný čin. Volkswagen přistoupil na platbu pokut a odškodného v úhrnné výši zhruba 500 miliard korun. V Evropě se nic takového neděje.

Problém s investory

Vedení Volkswagenu vědělo týdny, že vypukne aféra, která bude znamenat pád akcií i propad zisku. Akcionáři se ale vše dozvěděli až z médií a mohli jen sledovat prudký pád hodnoty svých akcií. Žaloby investorů stále čekají na rozhodnutí soudu, požadované odškodné přesahuje 200 miliard korun.

Zatím jen Volkswagen

Testy odhalily i u dalších značek rozdílné výsledky v laboratoři a na silnici. Žádná se ale na rozdíl od VW nepřiznala k podvodu.

39 miliard

dolarů je podle verifikované studie škoda, kterou na předčasných úmrtích a nemocech spojených jen s emisemi podvádějících Volkswagenů utrpěla americká společnost.

Obdobné tresty hrozí dalším manažerům a inženýrům Volkswagenu. Jejich seznam se může s pokračujícím vyšetřováním rozšiřovat, stále více indicií směřuje k vedení celého koncernu.

V Americe německý koncern prodal jen zhruba 600 tisíc takových aut. V Evropě šlo o devět milionů včetně značek Audi, Seat a české Škody. V USA vozy s podvodným softwarem přišly o  povolení k provozu, v Evropě ne. Automobilka v Americe vykupovala auta zpět od svých zákazníků, a ti se navíc dočkali odškodného za způsobenou újmu.

"Člověk nemusí být matematik, aby si uvědomil, že by tak vysoké kompenzace Volkswagen nezvládl," vysvětloval šéf koncernu Matthias Müller, proč se Evropané nedočkají podobného přístupu jako Američané. Rozdíl je také v tom, že v Americe se firma přiznala k porušení zákona, v Evropě ale ne.

Na starém kontinentě ale probíhá nespočet soudních sporů. O jejich průběhu jsou jen dílčí informace. Některé vozy musela firma kvůli prohraným sporům odkoupit. Další soudy nároky evropských zákazníků zamítají, a dávají tak na argument Volkswagenu, že k žádné újmě nedošlo. Auta obcházející emisní test mohou v Evropě dál jezdit, a pokud někomu vadí, že v sobě mají podvodný software, může si je nechat zdarma upravit.

Ale zase tak snadné to Volkswagen v Evropě nemá. Politikům začala s automobilkou docházet trpělivost. Například i německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala v srpnu zákazníky Volkswagenu k hromadným žalobám. Společnou žalobu minulý týden podalo i 600 Čechů, další se mají připojit. Na silnicích zůstávají miliony aut s podvodným softwarem a tlak na Volkswagen se stupňuje, jen před pár dny evropské úřady na ochranu spotřebitele společně vyzvaly automobilku, aby auta dala do konce roku do pořádku. Je ale jisté, že se to nestihne. Například Škodě se v Česku zatím podařilo opravit jen 40 procent dotyčných aut.

Rozdílný přístup je i u prodeje nových aut. V USA Volkswagen přišel o svůj podíl na trhu, v Evropě ztratil jen mírně, zůstává ale jasnou jedničkou.