První sériový elektromobil Škody Auto by měl na jedno nabití ujet 500 kilometrů. Firma právě dnes veřejnosti představuje jeho aktualizovanou studii Vision E na autosalonu ve Frankfurtu. Start jeho výroby, plánovaný na rok 2020, ale nebude jednoduchý. České zákony s masovou výrobou elektroaut zatím nepočítají.

Zjednodušeně je třeba, aby elektromobily montovali pouze pro to kvalifikovaní dělníci, kteří by měli mít základní elektrotechnické vzdělání, tedy chápat vztah voltů, ampérů a wattů. Stejně tak musí rozumět základům elektrických obvodů.

Nejde jen o samotné výrobní linky, osvědčení o porozumění elektrickým zařízením by měli mít i ti, kteří například testují prototypy, a to nejen u čistých elektromobilů, ale také u aut, kde elektřina pouze asistuje spalovacímu motoru. I tam je ve hře vysoké napětí.

25 procent

škodovek vyrobených v roce 2025 by mělo jezdit na elektřinu.

Škoda už spustila kurzy a školení, aby měla ve svých řadách dost lidí s potřebnou certifikací, zatím je potřebuje hlavně pro vývoj a testování. O elektřinu také rozšířila i osnovy na svých školách. Zatím dokázala zaučit první stovky lidí.

"Ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu chceme vyhlášku změnit," říká člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Ten má právě oblast podpory elektromobility na starosti.

Předpis z konce 70. let by se měl přizpůsobit současnosti. Inspirací mají být země, které jsou ve výrobě elektroaut dále.

"Podle našeho názoru je řešením po vzoru Německa vytvoření elektrotechnické kvalifikace pouze pro stanovené činnosti. Ta by opravňovala k práci při vývoji, výrobě a opravách elektromobilů bez nutnosti absolvovat kompletní elektrotechnické vzdělání," popisuje mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Téma se dostalo mezi hlavní požadavky automobilového průmyslu na českou vládu. Ve společně připravovaném memorandu jsou vyjmenovány nejdůležitější podmínky rozvoje elektromobility v Česku.

Vláda by se podle něj měla zavázat, že posoudí a případně bude realizovat různé formy podpory prodeje, provozu a dobíjení elektromobilů. Příslušná ministerstva pak mají například posoudit možnosti daňových zvýhodnění nebo dotací při nákupu elektrických aut, případně parkování zdarma nebo volný vjezd do center měst.

Z elektromobility ale mají velké obavy odboráři Škody Auto. Pravidelně ji připomínají jako velké riziko do budoucna. Elektrická auta jsou z pohledu náročnosti výroby mnohem jednodušší a je možné, že se jejich nejdůležitější díly, tedy baterie a elektromotory, budou vyrábět jinde než v českých závodech. Od vedení firmy tak odbory neustále chtějí ujištění, že toto riziko nepodceňuje. Ve Škodovce se vyrábí motory a převodovky, tedy díly, po kterých s nástupem elektrických aut klesne poptávka.

Odbory chtějí s vedením automobilky vyjednat dohodu nazvanou Pakt budoucnosti. Inspirací jsou jim svazy v německých závodech koncernu Volkswagen. Ty si vymohly závazek zaměstnavatele, že kvůli elektromobilitě nesníží počet pracovních míst.

jarvis_59b6c910498e2987daa513cf.jpeg
Vylepšený prototyp Vision E. Sériově vyráběný elektromobil Škoda by se měl na trhu objevit v roce 2020.
Foto: Škoda Auto
jarvis_59b6c910498e2987daa513d3.jpeg
Vylepšený prototyp Vision E. Sériově vyráběný elektromobil Škoda by se měl na trhu objevit v roce 2020.
Foto: Škoda Auto