Budoucnost výroby čipů a baterií je v Asii, software pro auta bez řidiče je na špici v USA a na Německo, dosavadního lídra automobilového průmyslu, toho z vývoje autonomních elektromobilů příliš nezbývá. I když německé firmy podle listu Die Zeit drží 58 procent patentů týkajících se aut bez řidiče. Německé automobilky navíc čelí obvinění, že podváděly při výrobě dieselových motorů a vláda tomu všemu jen nečinně přihlížela.

Včerejší "dieselový summit", jak média překřtila berlínskou schůzku politiků, průmyslníků a lobbistů o budoucnosti německých automobilek, měl témat dost. To hlavní ale bylo nabídnout německým voličům osm týdnů před volbami něco na uklidnění.

Automobilky proto včera slíbily, že upraví software pěti milionů aut, aby se jejich emise oxidů dusíku snížily až o 30 procent. Polovina z nich připadá na koncern Volkswagen. Německá města tak budou mít méně důvodů zakazovat vjezd dieselům, jak se k tomu chystá Stuttgart, sídlo koncernu Daimler.

"Automobilový průmysl si je vědom, že zásadně ztratil důvěru," uvedlo německé Sdružení automobilového průmyslu. "Uvítáme, když si vláda a spolkové země, které se chtěly omezením vyhnout, srovnají priority."

Němečtí politici jsou v kleštích. Na jedné straně musí ukázat, že umí na výrobce aut zatlačit, na druhé automobilky tvoří páteř německé ekonomiky, vytvářejí 10 procent HDP a zaměstnávají zhruba 800 tisíc lidí. A evidentně podceňují změnu, kterou s nástupem elektromobility průmysl začíná procházet. Jejím symbolem se stává do prodeje právě uváděný americký automobil Tesla 3.

Bulvární list Bild napsal, že klíčovými tématy současné německé politiky jsou teror, uprchlíci a právě dieselové motory. Na středeční schůzce ale chyběla kancléřka Angela Merkelová, užívající si dovolenou v Itálii. "Že by se Merkelová nejradši vyhnula tématům Evropy, důchodů a uprchlíků, je už samo o sobě dost špatné. Že tak ale nyní jedná i v otázce dieselové aféry, ukazuje, že neumí vést," řekl listu Handelsblatt mluvčí frakce sociálních demokratů v Bundestagu Johannes Kahrs.

Němci, hrdí na své vozy a dálnice bez rychlostního limitu, už ale začínají být ostražití kvůli tomu, jak v Evropě sílí tlak na auta se spalovacími motory. Francie a Británie chtějí od roku 2040 zakázat jejich prodej úplně, velká evropská města postupně zakazují vjezd aut s dieselovým pohonem. Právě podíl dieselů na celkovém prodeji v Německu, největším automobilovém trhu v Evropě, činil v červenci 40,5 procenta. O šest procent méně než na konci loňského roku.

Podle průzkumu zveřejněného ve středu deníkem Die Welt chce 73 procent Němců, aby politici byli vůči výrobcům automobilů v otázkách ochrany životního prostředí ostřejší. Nejtvrdší je strana Zelených, jejichž podpora v průzkumech se pohybuje kolem osmi procent. Sociálním demokratům na druhém místě klesá, takže je možné, že se tématu nyní hlasitěji chopí, jako to udělal poslanec Kahrs kritikou kancléřky. Její křesťanští demokraté v průzkumech suverénně vedou.