Resort financí v úterý zprovoznil informační web k účtenkové loterii, která má přispět k vyšší efektivitě elektronické evidence tržeb. Na stránkách www.uctenkovka.cz, se lidé mohou dočíst detaily o hře, kterou ministerstvo financí spustí 1. října. Web obsahuje mimo jiné návod, jak se k účtenkové loterii zaregistrovat. Ministerstvo zároveň spouští marketingovou kampaň, která bude hru propagovat zejména na sociálních sítích a v rozhlase.

Podle původních plánů měla odstartovat zhruba v polovině letošního roku, příprava se ale protáhla. Ministr financí Ivan Pilný ještě letos na jaře počítal se spuštěním Účtenkovky 1. listopadu, nakonec ale jeho úřad start o měsíc urychlí. Zahájení projektu se tak stihne ještě před říjnovými parlamentními volbami. První slosování z účtenek vystavených obchodníky v říjnu se uskuteční 15. listopadu. Pak se bude losovat vždy každý 15. den v měsíci.Podmínkou je, aby byly účtenky zaregistrovány vždy alespoň tři dny před slosováním. Zákazníci tak budou moci učinit buď jednorázově prostřednictvím formuláře webu www.uctenkovka.cz, nebo přes mobilní aplikaci Účtenkovka. Tu bude zdarma ke stažení na Play (Android), Store (Windows) a Appstore (Apple).

Stát bude v Účtenkovce každý měsíc rozdávat 21 025 výher osvobozených od daně, hlavní cenou je jeden milion korun. Druhý vylosovaný obdrží automobil v hodnotě zhruba 400 tisíc korun, třetí si připíše 300 tisíc korun, čtvrtý 200 tisíc a pátý výherce 100 tisíc. Dále by lidé měli mít možnost získat dvacet výher po 20 000 korunách, tisíc výher po 1 000 korun a 20 000 výher po stokoruně.

Do slosování, které bude probíhat pomocí certifikovaného generátoru náhodných čísel, budou lidé moci přihlásit přes mobilní aplikaci nebo na webových stránkách od každého obchodníka jen jednu účtenku denně. Důvodem tohoto omezení je snaha zamezit cílenému rozdělování nákupů na menší položky tak, aby zákazník získal co nejvíce účtenek a uměle si tak zvýšil šanci na výhru.  Za účast v soutěži však nebudou lidé platit vedle samotného nákupu žádný další poplatek a celkový počet přihlašovaných účtenek je neomezený. Informaci o výhře nalezne každý účastník loterie ve svém hráčském účtu, případně bude zkontaktován e-mailem nebo SMS zprávou. Registrované účtenky nebude nutné pro předání výhry uchovávat.

Podmínkou účasti v účtenkové loterii je také předchozí registrace. Jednak je cílem zajistit, aby se hry neúčastnili lidé mladší 18 let, dále chce ministerstvo kontrolovat, zda nedochází k cílenému drobení nákupů. “Obchodníci samozřejmě mohou i nadále bez obav vydávat účtenku všem zákazníkům bez ohledu na věk, neboť vydané účtenky nejsou zařazovány do slosování automaticky,” uvedla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.

Česko do výher pro loterii investuje ročně 65 milionů korun. Společnost Wincor Nixdorf, která vyhrála soutěž na zajištění loterie, navíc obdrží od ministerstva financí za provoz zhruba 12,5 milionu korun ročně. Subdodavatelem firmy Wincor Nixdorf bude loterijní společnost Sazka. Její ředitel Robert Chvátal online deníku Aktuálně.cz řekl, že jím vedená firma by měla mít na starosti slosování vítězů a předání cen.

Cílem loterie je motivovat zákazníky, aby doklady o zaplacení od obchodníků aktivně vyžadovali. Ministerstvo financí si od takového chování slibuje zvýšení efektivity elektronické evidence tržeb a úspory na straně kontrol. Přínosy loterie by podle ministra financí měly převýšit náklady na provoz. Na vyhodnocení projektu si Pilný chce nechat jeden rok. “Účtenková loterie se nebude měřit snadno a určitě její efekt nelze měřit tím, jak se zvýší objem peněz vybraných za EET. My ho hodláme měřit spíše průzkumem spokojenosti občanů a počtem účtenek, které budou do loterie vstupovat,” řekl Pilný. “Peníze vynaložené na účtenkovou loterii jsou poměrně malé a nepochybuji, že se vyplatí, dodal ministr.

Účtenková loterie funguje také v některých zahraničních zemích. Zavedlo ji například Chorvatsko, Slovensko nebo Slovinsko. Stejně jako v Česku je i v těchto státech cílem motivovat zákazníky, aby si brali od podnikatelů pokladní doklad. Hlavní odměnou bývá většinou rovněž peněžitá výhra. Na Slovensku, kde účtenkovou loterii zavedli na podzim 2013, registrovali lidé zpočátku zhruba sedm milionů pokladničních dokladů měsíčně. Postupně ale zájem o loterii opadl a o necelé dva roky později byl už jen zhruba poloviční. Slovensko proto přikročilo k rozšíření počtu výher. Zkušenosti ze Slovenska podle Pilného ukazují, že úspěch loterie záleží mimo jiné na tom, nakolik budou hru podporovat obchodníci a nakolik si udrží mediální pozornost.

Elektronická evidence tržeb, kterou má Účtenkovka podporovat, byla spuštěna loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Od letošního března se zapojily firmy z oblasti maloobchodu a velkoobchodu. Příští rok mají následovat další obory včetně právníků, lékařů nebo účetních. Některé politické strany kandidující v říjnových parlamentních volbách však navrhují rozšiřování EET na další oblasti zastavit nebo dokonce evidenci zcela zrušit.