Symbolem Indie byly vozy Hindustan Ambassador, což byl licenční britský Morris Oxford. A například v Íránu sehrál roli národního auta model Paykan, licenční Hillman Hunter. Většinu zemí světa však postavily na kola auta, za nimiž stály značky Ford, VW, Renault, Fiat, Citroën a Toyota, případně skupina GM. Obvykle šlo přitom o relativně malá auta, která zůstala v nabídce hodně dlouho.

Když Američanům došlo, že jiné vozy už jsou kvalitnější než model T, musel Henry Ford svou továrnu dočasně zavřít.

Ford model T

Výroba takzvané "plechové Lízinky" začala v roce 1908 a skončila v roce 1927. Byl to první automobil vyráběný na běžícím pásu, což skokově zvýšilo produktivitu a umožnilo snížit cenu. Vozy Ford způsobily revoluci v americkém způsobu života a učinily z USA průmyslovou supervelmoc. Automobilka dokázala vyrobit každé tři minuty jeden vůz. Nakonec jich do roku 1927 vzniklo přes patnáct milionů; tento počet zatím překonal jen VW Brouk. Američané si Fordy T dlouho kupovali, ačkoli automobil záhy zastaral. Startování bylo nebezpečné, ovládání rychlostí nesmírně složité, na výběr byla většinou jen černá barva. Když Američanům došlo, že jiné vozy jsou již mnohem kvalitnější než model T, musel Henry Ford továrnu na několik měsíců zavřít.

VW Brouk

jarvis_5965f56d498e6104b968c5d1.jpeg
Výrobu mohli po válce převzít Britové, vůz však podcenili.
Foto: Archiv

Adolf Hitler se zhlédl v levných Fiatech a požadoval německý lidový vůz. Zkonstruoval jej Ferdinand Porsche, který se inspiroval v kopřivnické Tatře. Ověřovací série aut se vzduchem chlazeným čtyřválcem vznikla před válkou, výrobu civilních aut obnovili u dolnosaského hradu Wolfsburg v roce 1945. Brouk se stal symbolem německého hospodářského zázraku a do auta posadil i řadu jiných národů. Spolehlivý a ustavičně zdokonalovaný automobil se vyráběl v Německu do roku 1977, montáž v Mexiku skončila až v roce 2003. Celkem se vyrobilo 22 milionů Brouků, což je světový rekord.

Citroën 2CV

jarvis_5965f56d498e6104b968c5d5.jpeg
Má přezdívku Kachna, neboť se kolébá.
Foto: Archiv

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.