Společnost Latecoere Czech Repub­lic, jež navazuje na tradice pražského Letova a v současné době je dceřinou firmou francouzské Group Latecoere, spustila v květnu novou linku na výrobu dveří letadel Airbus. Měsíční kapacita se díky tomu zvýšila z 96 dveří letounů A320 na 160 kusů pro modernější typ A320 Neo.

Firma Valeo, která je součástí stejnojmenné francouzské skupiny a právě získala letošní cenu Francouzsko-české obchodní komory za technologické inovace, mohutně investuje do pražského výzkumného centra, které se zabývá vývojem dílů autonomních aut a jejich testováním. Výzkumné centrum Valea nyní zaměstnává již 600 lidí; do konce letošního roku se ovšem jejich počet meziročně zvýší o 200 inženýrů a firma řeší hlavně otázku, kde je najde.

Ceny Francouzsko-české obchodní komory

Cena za technologické inovace

◼ Valeo Autoklimatizace

Konstruuje a vyrábí díly automobilů

Další finalisté

◼ Faiveley Transport Czech

Dodavatel dílů kolejových vozidel

◼ Saint-Gobain Sekurit

Výrobce automobilových skel

Cena inkubátoru malých a středních podniků při FČOK

◼ Chambrelan

Výrobce průmyslového lineárního vedení, například teleskopických lišt a kolejnic

Další finalisté

◼ Rousselet Robatel

Výrobce odstředivek a sušiček pro strojírenství

◼ SFH

Výrobce strojů pro recyklaci

Cena za úspěchy českých malých a středních podniků ve Francii

◼ RM Gastro

Výrobce profesionálního zařízení pro gastronomii

Další finalisté

◼ Amon & Co.

Výrobce tapetových vzorníků

◼ JP Spedition

Nákladní doprava a spedice

Cena za český design ve Francii

◼ Sipral

Dodavatel obvodových plášťů budov

Další finalisté

◼ Lasvit

Výrobce lustrů, skleněných architektonických prvků

◼ mmcité

Dodavatel městského mobiliáře – například laviček, odpadkových košů a přístřešků

Mladoboleslavská Škoda Auto zvýšila v prvních měsících tohoto roku vývoz do Francie meziročně o desetinu. A ostravský Kolmax, výrobce kolotočů a pouťových atrakcí, ztrojnásobil za poslední dva roky export i díky tomu, že využil bezpečnostní elektroniku od firmy Schneider Electric, jež je ve francouzském vlastnictví a výrobní závod má v Písku.

Tyto příklady dokládají intenzivní rozvoj vzájemných ekonomických vztahů. Jak zdůrazňuje předseda Francouzsko-české obchodní komory (FČOK) Constantin Kinský, druhá největší evropská ekonomika je nejvýznamnějším obchodním partnerem Česka ze zemí, které s ním nemají společnou hranici.

"Francie byla v roce 2016 pro Českou republiku čtvrtým nejdůležitějším exportním trhem a obsadila šesté místo v pořadí dovozců," potvrzuje význam náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa.

Vývoz rychle roste

Celkový obrat vzájemného obchodu loni dosáhl 317 miliard korun. Obchodní bilance je od roku 2005 aktivní na české straně.

Přebytek se v posledních třech letech rychle zvyšoval díky dynamice českého vývozu. Ten v roce 2014 vzrostl v meziročním srovnání o 17 procent, předloni o osm a v loňském roce o čtyři procenta. Dovoz přitom v posledních třech letech téměř stagnoval.

Jak uvádí analýza ministerstva průmyslu a obchodu, ve zbožové struktuře obchodu mezi Českou republikou a Francií převládají položky s vyšším stupněm zpracování, což do značné míry vychází ze skutečnosti, že řada francouzských firem má u nás montážní závody. Nejdůležitější položkou českého vývozu jsou motorová vozidla a jejich díly. Pro kolínskou TPCA, jež je společným podnikem japonské Toyoty a francouzské skupiny PSA, je Francie druhým nejdůležitějším trhem po Velké Británii; k francouzským zákazníkům loni zamířilo přes 17 procent produkce TPCA. Z hlediska firmy Iveco CZ je Francie dokonce nejdůležitějším trhem, na celkové produkci autobusů z Vysokého Mýta se francouzské zakázky podílejí z 37 procent.

Vedle automobilového průmyslu se na francouzském trhu výrazně uplatňují zdejší strojírenské podniky a výrobci elektrotechniky. K významným exportérům dlouhodobě patří české pobočky firem Bosch, Siemens, Panasonic či Continental.