Malá krabička dva krát dva centimetry nezpůsobí žádné velké zatížení ani těm nejmenším dronům. Řeč je o trojrozměrné GPS, která funguje jako SPZ u auta. Už pět let po takovémto zařízení kvůli masovému rozšíření dronů prahne celý svět. Povedlo se ho vytvořit až teď − Čechům.

Firma UpVision, která je průkopníkem v oblasti dronů v Česku, na podzim pustí do volného prodeje identifikátor, který umí říct, v jakých souřadnicích a v jaké výšce se právě pohybuje ten který dron. A to nezávisle na jeho napájení a na řídicí platformě, s níž dron komunikuje. Identifikátor dostal jméno po slavné pohádkové včelce Máje. Psáno ovšem mezinárodně srozumitelně jako MAIA.

"Právě se snažíme výrobek nacenit a chceme se pohybovat kolem částky, kterou si může dovolit i nadšenec amatér. Jak se o tom víc a víc mluví, tak už se nás lidé sami ptají, kdy si to budou moci koupit, takže zájem, předpokládám, bude velký," říká Jakub Karas z firmy UpVision a současně ředitel Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, která se snaží dát provozu dronů nad Českem řád.

UpVision

◼ Firma vznikla na základě firmy Geodis, která se zabývala mapováním. V tom ostatně pokračuje dodnes.
◼ Jedním z posledních velkých projektů je mapa pražského letiště Ruzyně s přesností na centimetry, kde se dají rozpoznat hrozící problémy a trhliny.
◼ Nově firma úspěšně otestovala mapování elektrického vedení seshora a v nepřístupném terénu pro E.ON.

80 procent

Tolik dronů je v Česku podle odhadu odborníků provozováno nelegálně.

Podle odhadů odborníků je totiž až 80 % dronů u nás provozováno nelegálně. Jejich majitelé nejenže nedodržují pravidla bezpečného provozu, ale stroje ani nezaregistrovali.

Evropská unie si je tohoto nebezpečí vědoma a měla by už v příštím roce předložit konkrétní návrh směrnice o regulaci dronů a jejich provozu. Nejpozději do roku 2020 by se měla legislativa v evropských státech sjednotit.

Nyní platí, že co stát, to jiná pravidla. V každém případě se však už kvůli hrozbám teroristických útoků počítá s tím, že každý dron by musel mít povinnou GPS identifikaci.

Ještě větší potíž ale je, že drony nejsou vidět na radarech. Byť v Česku smí stroje létat jen do třistametrové výšky, ne všichni to dodržují, stejně jako to, že nesmí létat nad hlavami lidí například při koncertech. Podle Jakuba Karase je proto zřejmě jen otázkou času, kdy dojde k první tragédii a ke střetu letadel či vrtulníků s bezpilotními stroji. Také to je důvod, proč se UpVision tolik angažuje v bezpečnosti provozu.

Firma už letos na jaře vytvořila stejnojmennou aplikaci MAIA, která funguje jako jakési řízení letového provozu pro drony. Je zdarma ke stažení a ukazuje aktuální mapu s právě létajícími drony. Stáhlo si ji už přes dva a půl tisíce lidí a šíří se i za hranice republiky, protože obsahuje data z celé Evropy.

"Člověk si zjistí, kde se nejlépe létá, má tu letový deník, kde se eviduje například výdrž baterie. V reálném čase také vidíte, zda je v okolí nějaký aktivní dron, s jehož majitelem můžete rovnou komunikovat," popisuje Jakub Karas.

A také se vlastník dronu dozví legislativní omezení pro tu kterou zemi − u nás například nově vstupuje v platnost omezení pro lety nad chráněnými krajinnými oblastmi a zpřísnění se čeká také u památek.

Firma UpVision také využívá drony pro fotografování z výšky. Mimo jiné fotí pro CzechTourism kampaň Česko − země příběhů. Letos to byly barokní památky z nezvyklých úhlů pohledu a pro právě chystanou kampaň na příští rok, kdy bude Česká republika slavit sté výročí, to budou památky postavené ve funkcionalistickém stylu.

jarvis_593d7c7f498e9b936bc01ed7.jpeg
Aplikace MAIA vám ukáže, kam s dronem můžete letět. Na mapě také uvidíte aktuální polohu všech dronů nad danou oblastí.
Foto: UpVision