Evropská komise nemá námitky proti tomu, aby Německo zpoplatnilo své dálnice. Komise ve středu zastavila řízení, ve kterém zkoumala, jestli Berlín svým plánovaným mýtným pro osobní auta neporušuje evropské právo. Rakousko už v reakci na rozhodnutí komise oznámilo, že německé mýto dál považuje za diskriminační a připravuje proti Němcům žalobu. Česko se k ní nakonec nepřipojí, jak HN tento týden informovaly.

Německé mýto už Česku nevadí. Vláda se bojí, že by žaloba ohrozila chystanou spolupráci zemí

Rakousko a někteří další sousedé Německa tvrdili, že německé zpoplatnění dálnic je diskriminační. Mýto by totiž fakticky platili jen cizinci, protože němečtí řidiči dostanou zaplacenou částku zpět v podobě snížení silniční daně. O vážném podezření z diskriminace mluvil ještě minulý měsíc i český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem (ANO) vypracovalo analýzu, ve které vládě doporučuje, aby se k rakouské žalobě na Německo nepřipojila. Místo toho by Česko mělo počkat na rozhodnutí komise. "Česká republika nebude iniciovat žalobu u Soudního dvora Evropské unie," uvádí vládní stanovisko, které mají HN k dispozici. Vláda měla tento postoj přijmout už v pondělí, rozhodnutí ale kvůli Ťokově cestě do Číny nakonec odložila na své příští zasedání.

Evropská komise původně německý plán na zavedení mýtného odmítla jako diskriminační vůči cizincům a zahájila s Berlínem řízení pro porušení práva. Němci následně návrh zákona upravili. Kromě jiného rozšířili nabídku krátkodobých dálničních známek. Při ceně mýta taky zohlednili to, jak ekologická auta řidiči mají. S takovým způsobem placení mýta ve středu komise vyslovila souhlas.

Rakousko je ale stále přesvědčeno, že se jedná o diskriminaci, protože i podle upraveného návrhu budou za německé dálnice fakticky platit jen cizinci. "Všichni budou muset platit, jen Němci ne. To je nepřímá diskriminace na základě státní příslušnosti," prohlásil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Česká vláda se naopak na základě doporučení ministerstva dopravy s rozhodnutím komise ztotožní: "Snižuje se tím riziko, že budou zákony diskriminační," tvrdí kabinet v návrhu svého usnesení. Přivítá také snížení cen krátkodobých dálničních známek.

Desetidenní známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 670 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy necelých 3500 korun.

Česko se podle úředníků, se kterými HN mluvily, odmítlo připojit k Rakousku kvůli tomu, že nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem, například při budování vysokorychlostní železnice spojující obě země. V jednání je trať mezi Prahou a Drážďany a modernizace železnice spojující Plzeň, Domažlice a Mnichov.