Nadcházející čtvrtá průmyslová revoluce nezmění pouze výrobu, ale i logistiku. S příchodem automatizace se již nevyplatí vyrábět zboží a komponenty v zahraničí, daleko od spotřebitelského trhu, a výrazně tak klesne celosvětový objem přeprav. Trendu takzvané Logistiky 4.0 byl věnovaný i druhý ročník konference Zóna Logistika, kterou koncem dubna pořádalo vydavatelství Economia.

"Průmysl 4.0 lze vnímat třemi způsoby. Jako vyústění vývoje technologií v oblasti automatizace a digitalizace, jako politický projekt, který si klade za cíl vrátit produkční kapacity z offshoringových zemí, a jako marketingovou bublinu, kterou kolem sebe nafukují firmy, jež chtějí znít moderně. Skutečnost vychází ze spojení těchto tezí," říká Petr Jirsák z katedry logistiky pražské Vysoké školy ekonomické.

Panelová diskuse Logistika budoucnosti

(Na fotografii zleva) moderátor Petr Kolář (VŠE), Rudolf Žůrek (ředitel logistiky Alza.cz), Marek Tajbl (flight operations chief Drone Services), Petr Ungerman (strategie logistiky a inovace Škoda Auto) a Petr Kuchyňa (plant operations manager Kiekert-CS).

Dopady konceptu Průmyslu 4.0 na logistiku vidí Jirsák v proměně dodavatelských řetězců. Díky nasazení 3D tisku do výroby například nebudou firmy muset tolik utrácet za dopravu. Propojením pomocí moderních aplikací podniky už dnes snadno vyhledají toho nejvýhodnějšího dopravce. "Logistika 4.0 nám umožní sdílet logistické zdroje, jako jsou dopravní a skladové kapacity. Díky tomu bude logistika rychlejší a efektivnější," dodává.

Data přímo před očima

Konference představila i nejmodernější technologie, které hýbou světem logistiky. Takovou novinkou jsou například chytré brýle s rozšířenou realitou, které podle vizionářů výrazně usnadní práci skladníkům i dělníkům. Prostřednictvím dat promítaných přímo do zorného pole může skladník zjistit informace o dalším úkolu, například na jaké pozici najde zboží, kolik kusů má připravit a kam je uložit. Vize společnosti Zebra Technologies, která se specializuje na automatickou identifikaci, jde ale o krok dál.

Představa, že nám v budoucnu zaklepe na okno dron, je sice velmi zajímavá, v našich podmínkách to ale zatím není možné.
Marek Tajbl
Drone Services

"Naše řešení rozšířené reality například dokáže rozpoznat balík a uživateli brýlí jej označit barevným okrajem. Skladník balík vezme a namísto čtení adresy může bez přemýšlení přeložit například modrou krabici do modré přepravky, která je pro něj připravená. Je to intuitivní, rychlé a je příjemné s tím pracovat," popisuje Daniel Dombach, ředitel pro strategie ve společnosti Zebra Technologies.

Rozšířenou realitu vidí jako budoucnost například největší český e-shop Alza.cz. "Je to zajímavá technologie, kterou sledujeme, a výhledově ji určitě plánujeme používat," prozradil Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alzy. Ten vidí v technologii velkou výhodu v rychlejším zaškolování nových zaměstnanců, hlavně těch sezonních.