Hesla typu "Zeleň místo betonu" nebo "Pryč s betonovou lobby" nenasvědčují, že se beton mezi lidmi těší dobré pověsti. Veřejnost jej má spíš za drsný a chladný materiál vhodný leda tak na zdi nebo podlahy. Moc lidí už nenapadne, že z něj lze vyrobit také nábytek nebo bytové doplňky.

Tedy až na mladé podnikatele Jiřího Peterse a Ladislava Eberla, zakladatele firmy Gravelli. Z betonu vytvářejí designové stoly, umyvadla, misky nebo vázy. Výrobky, s nimiž beton na první pohled vůbec neladí.

Peters a Eberl ale už pět let ukazují, že beton může být více než pouhý stavební materiál, že z něj lze vyrobit ledacos a že to může vypadat hezky. "Chtěli jsme dát betonu duši," vysvětluje Eberl, který se zrovna stará o zakázku na umyvadla pro síť hotelů v Číně. A rozhodně nejde o jediný případ, kdy se jejich beton vydal do světa. Tak například betonové obaly na hrnce si u nich objednal švýcarský výrobce hrnců Kuhn Rikon. Loni firma Gravelli dosáhla obratu 10 milionů korun, letos by to mělo být dvakrát tolik.

Beton místo zubů

Z dvojice zakladatelů má k betonu blíže Peters. Vystudoval Stavební fakultu na ČVUT. Stavařina jej však nelákala, připadala mu nudná. Podobné antipatie měl ke své budoucí profesi i Eberl. Původně studoval dentální hygienu a časem došel k přesvědčení, že jeho práce nemá žádný smysl, protože lidé se o zuby stejně sami starat nebudou. "Připadal jsem si spíš jako čistič bot," říká.

Na začátku před nimi ležel nejtěžší úkol. Beton namíchat tak, aby byl tenký a aby se zároveň netříštil.

Byla jenom otázka času a příležitosti, kdy oba začnou dělat něco jiného. A ta přišla, když se seznámili. Občas hrávali v reklamách, takže ve volném čase navštěvovali castingy. Na jednom se potkali, dali se do řeči a skamarádili se. Řeč přišla také na to, že ani jednoho nebaví současná práce. Napadlo je, že by mohli něco podniknout společně. Peters navrhl právě beton. Měl s ním zkušenosti ze svého doktorandského studia. "Chtěl jsem lidem ukázat, že z materiálu, který nemají moc rádi, lze udělat špičkový produkt a vybudovat uznávanou značku," dodává Peters. Hned chtěli začít s nábytkem: konferenčními a kancelářskými stoly, umyvadly a miskami. Tyto produkty teď tvoří základ jejich kolekce.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.