Obchodní řetězce mají na tuzemských vejcích, jejichž odbyt jde před Velikonocemi nahoru, více než 60procentní marži. Obchodníci vykupují česká vejce za necelé dvě koruny a prodávají je za zhruba 3,50 Kč za kus bez slevové akce. Některé řetězce neprodávají česká vejce vůbec. Na úterní tiskové konferenci to řekla předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Gabriela Dlouhá.

Podle Potravinářské komory ČR se například dovoz polských vajec loni zvýšil zhruba o 280 procent na 811,5 milionu kusů. Podle prezidenta Agrární komory ČR Zdeňka Jandejska přitom nejsou dovozová vejce dostatečně kontrolovaná, loni byla například v zásilkách z Polska salmonela.

V loňském roce tvořil dovoz podle Jandejska 45 procent české spotřeby. "Téměř každé druhé vejce je dovezené zvenku. Za první tři měsíce letošního roku se zdá, že domácích vajec bude 52 procent a zbytek bude dovezených," dodal prezident komory.

Dlouhá apeluje na zákazníky, aby preferovali česká vejce, která jsou prověřená několika veterinárními kontrolami. V některých řetězcích podle ní ale zákazník české vejce nenajde, případně pouze ve vyšší cenové hladině z biochovu.

Drůbežáři již delší dobu žádají, aby země původu vajec musela být napsaná na krabičce. Podle Dlouhé k tomu už někteří výrobci samovolně přistoupili, problém je podle ní u privátních značek.

Na skořápce každého vejce musí být kódované informace o chovu, výjimka je u podniků do 50 nosnic. První číslo na vejci označuje, o jaký typ chovu drůbeže jde, dále je na něm označení země původu a registrační číslo chovu. Pokud jde o chov v ekologickém zemědělství, je první číslo kódu 0. Pokud jde o chov ve volném výběhu, značí se 1, dvojka znamená chov v halách na podestýlce a trojka chovy v obohacených klecích.

Podle údajů Potravinářské komory ČR se loni do tuzemska dovezlo 1,185 miliardy vajec. Proti roku 2014 jde o 75procentní zvýšení. Podle Českého statistického úřadu se v ČR v březnu prodávala vejce na pultech za 3,27 koruny.