Americký Boeing si 9. dubna připomíná svůj patrně největší historický milník. Před padesáti lety se do vzduchu poprvé vznesl typ 737, který tehdy znamenal pro výrobce především velkých letadel krok do neznáma. Za 50 let prodejů se ale letoun stal nejprodávanějším velkým proudovým letadlem. Letos se navíc k prvním zákazníkům chystá již čtvrtá generace 737.

Už na začátku 60. let Boeing uvažoval o rozšíření svého portfolia o letadlo, které by bylo použitelné na kratší a střední vzdálenosti (tehdy do asi 1600 kilometrů). V té době měli Američané v nabídce pouze větší typy 707 a 727. Vývoj dvoumotorového proudového letadla, které dostalo označení 737, následně začal v květnu roku 1964. První kus se světu představil o necelé tři roky později za účasti zástupců 17 aerolinií, které si nové letadlo objednaly.

Motory pod křídly a kokpit pro dva

Původně bylo v plánu postavit letadlo s kapacitou pro nejvýše 85 cestujících. Jednání s tehdejším prvním zákazníkem, německou Lufthansou, však konstruktéry přinutila zvýšit maximální kapacitu první 737 na 100 lidí. Aby se stroj objevil na trhu co možná nejrychleji, použil Boeing některé díly z větších řad 707 a 727.

Oproti konkurenci, která byla na konci šedesátých let široká a zahrnovala například Douglas DC-9 nebo stroj BAC-111 od British Aircraft Corporation, se Boeing 737 odlišoval několika prvky. Primárně to byl širší trup v kombinaci s motory umístěnými pod křídly, což snížilo množství hluku i vibrací, které pronikaly na palubu. Uvnitř se v jedné řadě objevilo místo pěti šest sedadel. Symetrické řešení konstruktéři použili především kvůli zvětšení kapacity letadla.

Další výraznou změnu nabídl kokpit 737, který měl jen dvě místa. To je dnes samozřejmostí, ale dříve seděl v kokpitu i třetí člen posádky – palubní inženýr. Tento model, poprvé použitý u francouzského letounu Caravelle, pomohl Boeing následně rozšířit i do dalších letadel.

Počet objednaných a dodaných kusů řady 737  
Modelová řada Objednáno Dodáno
Původní řada 1144 1144
Classic 1988 1988
Next Generation 6923 6122
MAX 3621 0
Business Jets 148 147
Celkem 13824 9401
Zdroj: Boeing  
Pozn.: Údaje ke konci února 2017  

První let Boeingu 737-100 ze Seattlu do Washingtonu se uskutečnil 9. dubna 1967. Letadlo pilotovali Brien Wygle a Lew Wallick. Koncem roku 1967 dostala 737 osvědčení pro komerční let, který se poprvé uskutečnil 10. února 1968 v barvách společnosti Lufthansa.

S požadavkem United Airlines na zvýšenou kapacitu však ještě před spuštěním dodávek 737-100 začal Boeing pracovat na prodloužené verzi 737-200. Ta měla kapacitu až 130 cestujících a mezi dopravci se stala mnohem oblíbenější než "stovka". To vedlo k tomu, že zatímco delší verze se vyrobilo do roku 1988 přes tisíc kusů, 737-100 vznikla jen ve třiceti exemplářích. Ze 737-200 Američané odvodili také verzi pro přepravování nákladů.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se