Na závody v letecké akrobacii nebo světové série Red Bull Air Race se dopravuje Martin Šonka jako běžný pasažér dopravními letadly. Závodní stroj cestuje v bednách a až na místě ho jeho tým dává dohromady. Mimochodem letadlo na závody v letecké akrobacii má cenu 10 milionů korun a to druhé na Red Bull 17 milionů korun.

Vojenský letec zvyklý pilotovat nadzvuková letadla se prý bez obav svěřuje do péče svých civilních kolegů a ani nemá nutkání dohlížet na kapitána. Jen jednou zažil speciální péči, a to zásluhou své partnerky letušky. Ta totiž namluvila své kolegyni, která tehdy Šonku neznala, že s ní poletí její partner s panickým strachem z létání a v případě stresu ji čeká v kabině velká scéna. "Ta letuška mě od začátku zahrnovala jednak informacemi, s jak zkušeným pilotem cestujeme, tak i skleničkami whisky.

Netušil jsem, proč ta péče, až když jsem se připotácel domů, tak jsem se dozvěděl, proč na mě byli tak hodní," vzpomíná muž, který při závodech Red Bull musí vydržet gravitační přetížení až 12 G. Což znamená, že je stlačován do sedadla silou, která se rovná dvanáctinásobku jeho hmotnosti.

Přitom jako dítě necestoval vlakem nebo autobusem bez Kinedrylu. "Mně se dělalo špatně i v městské dopravě z Tábora do Sezimova Ústí. Těch 15 minut jsem musel jet na dvě etapy." Nyní už ale cestuje velice rád a ani mu nevadí s tím spojené nepříjemnosti. "Což je pro mé povolání výhoda. Dokonce jsem zvyklý balit na poslední chvíli, někdy dobaluji těsně před odjezdem na letiště."

Abú Dhabi: Cesta za historickým prvenstvím

jarvis_58e3b74c498e6cb2e186ebe1.jpeg

Letošní první závod světové série Red Bull Air Race, v němž létá 15 nejlepších pilotů světa rychlostí až 400 kilometrů v hodině mezi takzvanými pylony, vyhrál Martin Šonka. Při televizním přenosu se ani nezdálo, že měl velkou radost.

"Je pravda, že nevyvádím, spíš se raduju v sobě. Neběhám, netančím, možná jen tak trochu poskočím a zamávám rukama nad hlavou," říká s tím, že cesta na závody v Abú Dhabi byla jedna z jeho nejlepších.

"Letím na hraně výkonnosti letadla i své. Ale k vítězství se musí sejít víc faktorů. Nesmím být nervózní, akrobacie a Red Bull jsou o hlavě, je to o obrovské koordinaci rukou i nohou, jak dokážete letadlo čistě řídit," vypráví pilot. Stačí, aby mu foukal vítr o dva metry za sekundu silněji než jeho soupeři a může kvůli tomu prohrát.

"V Abú Dhabi to bylo jiné v tom, že jsem se dokázal stoprocentně soustředit, nebyl jsem nervózní. Pomohlo, že jsem byl dobrý v tréninku, vyhrál kvalifikaci. Když se trápíte v tréninku, snažíte se zjistit proč a něco měnit, stane se, že dojde k chybě," říká Šonka. Oslava vítězství vyšla lacino. "Na party po závodě jsem si dal dvě piva a měl jsem ji, jako bych dal deset piv. Tak jsem šel spát."