Automobily Fiat patřily k neodmyslitelným symbolům Itálie, obdobně jako třeba těstoviny, pizza, víno a parmezán. Jenže už to úplně neplatí, protože skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA) přesunula své sídlo do Nizozemska. A její generální ředitel Sergio Marchionne nedávno potvrdil, že z mateřské země by měla po roce 2020 zmizet také výroba běžných osobních automobilů značky Fiat. Skupina podle jeho slov vy­užije své továrny v Itálii výlučně pro montáž "prémiových aut", zejména modelů značek Alfa Romeo a Maserati.

Panda se vrátí do Polska

Největší změnou projde závod Pomigliano d'Arco u Neapole, kde se v současné době vyrábějí automobily Fiat Panda třetí generace. Původně přitom šlo o továrnu společnosti Alfa Romeo, kterou Fiat pohltil zhruba před třiceti lety. Až do roku 2011 se tam vyráběly automobily Alfa Romeo, ale tato produkce skomírala, a tak během světové finanční krize vyvinuli italští ministři na Fiat silný tlak, aby do země vrátil montáž nějakého masového modelu.

Vláda v době hluboké krize kolem roku 2009 automobilovému průmyslu výrazně pomohla, takže její přání bylo pro automobilku rozkazem. Volba padla na Pandu, jejíž druhá generace se od roku 2003 vyráběla v Polsku. Šlo ovšem o typické politické rozhodnutí, které vypadá na první pohled hezky, ale při hlubší analýze postrádá logiku: Fiat Panda, jednička italského trhu, je "sestřičkou" v Polsku vyráběného automobilu Fiat 500. Oba typy používají mnoho stejných dílů a liší se v podstatě jen tvary karoserie a výbavou, takže z hlediska logistiky by je bylo výhodné nadále montovat v jedné továrně.

Skoro všichni ostatní západoevropští výrobci navíc postupovali přesně naopak. Výrobu malých městských vozidel přesunuli východním směrem, do moderních továren v zemích s výrazně levnější pracovní silou. Například Renault vyrábí svůj model Twingo ve Slovinsku, VW Up! a Seat Mii jsou spolu se Škodou Citigo z Bratislavy, Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 ze středočeské TPCA Kolín.

Další konkurenti z této kategorie (například Opel Karl, Kia Picanto, Hyundai i10 či Ford Ka+) dokonce pocházejí z různých asijských zemí. Vyšší mzdové náklady se totiž relativně snadno rozpustí v případě luxusních automobilů, u nichž si je zákazník ochoten připlatit za prestiž. V případě aut do města je to však problém − kupující očekává, že vůz v kategorii mini bude relativně levný, jeho výroba však vyžaduje obdobný počet dílů a montážních operací jako produkce velkého auta, takže uspořit lze jen na materiálu a mzdách. Návrat výroby úspěšných vozů Panda do Itálie navíc pochopitelně postihl a urazil Polsko. Výroba ve slezském závodě Tychy se snížila o více než padesát procent. Továrna musela propouštět stovky lidí. Její výrobní kapacita zůstává nevyužita, přestože samotný retro model Fiat 500 je v Evropě až nečekaně úspěšný.

Tento problém se může ještě vyostřit, protože Fiat ve svém polském závodě až do loňského roku smluvně montoval také typ Ford Ka, což byla v podstatě třetí karosářská verze Fiatu 500 a Pandy. Americká společnost však tuto spolupráci ukončila a nástupnický model Ford Ka+ nedávno začala dovážet do Evropy z Indie. V závodě Tychy se ještě montuje model Lancia Ypsilon, který je rovněž blízkým příbuzným Pandy a "pětistovky". Jde sice o druhý nejprodávanější automobil v Itálii, ale z většiny ostatních států již skupina FCA tyto vozy stáhla, takže situaci v Polsku určitě Lancia Ypsilon nezachrání. To může jen návrat Pandy, z něhož však zase mají značné obavy na jihu Itálie.

Kapacita továrny v Polsku zůstává nevyužita, přestože model Fiat 500 je až překvapivě úspěšný.

Jak Marchionne uvedl, výroba vozů Fiat Panda se do Polska neodstěhuje hned, ale dojde k tomu v letech 2019 až 2020 (čímž šéf FCA zároveň naznačil termín další výměny generací tohoto modelu). Závod Pomigliano d'Arco pak podle jeho vyjádření poslouží k tomu, k čemu sloužil původně, tedy k montáži automobilů Alfa Romeo.

Alfa si zahraje na teréňák

Skupina FCA cítí v této značce obrovský nevyužitý potenciál. Chtěla by ji výrazně etablovat v zámoří. Šance vidí například v Číně, kde letos nabídla prvních 350 automobilů Giulia, každý v přepočtu za 1,5 milionu korun, a prostřednictvím internetu je prodala za 33 sekund.

Klíčovým trhem pro značku Alfa Romeo by ovšem měly být Spojené státy, protože pro Američany byla kdysi ikonickou a nyní tam má k dispozici širokou síť prodejců vozů Chrysler. K úspěchu na druhé straně Atlantiku má pomoci letos představené první SUV značky, které nese název Alfa Romeo Stelvio a bylo vyvíjeno především s ohledem na vkus zámožných Američanů, jejž ovšem kopírují i bohatí Číňané.

Ke Stelviu v dohledné době přibudou další dva "pseudoterénní" automobily. První z těchto SUV bude o něco menší než Stelvio a bude se vyrábět právě v závodě u Neapole, kde vystřídá model Fiat Panda. Druhý vůz bude naopak ještě větší než Stelvio a začne se montovat spolu s podobným modelem Maserati na severu Itálie. A pokud půjde všechno podle plánu, značka Maserati se rovněž dočká rozmachu a severoitalské závody tak budou vyrábět jen drahá, prestižní auta.

Infografika
Infografika Konec Fiatu v Itálii

Ostatně už dnes platí, že v "mateřské" turínské továrně Fiatu se montují automobily Alfa Romeo MiTo a Maserati Levante, zatímco většina modelů značky Fiat se již nevyrábí v Itálii, nýbrž někde jinde. Například všechny tři varianty modelové řady Tipo (sedan, hatchback a kombi), jež v kategorii kompaktních aut konkuruje například Škodě Rapid, pocházejí z Turecka. Totéž platí o víceúčelových modelech Qubo a Fiat Doblò Panorama. Model Fiat 500 L, který v nabídce Fiatu hraje roli stylového rodinného auta, zase opouští výrobní linky v srbském Kragujevaci, kde se v dobách socialistické Jugoslávie vyráběly u nás dobře známé vozy Zastava vycházející z Fiatu 128. Ještě vzdálenější původ má sportovní Fiat 124 Spider. V tomto případě jde o převlečenou japonskou Mazdu MX-5 a vyrábí se v Hirošimě. V Itálii se v závodě Melfi dosud montuje jen stárnoucí Punto a také SUV Fiat 500X.

Podobná situace je i mezi lehkými užitkovými automobily. Z nich se v Itálii vyrábí už jen Fiat Ducato. Modely Fiorino a Doblò pocházejí z Turecka, Fiat Talento je převlečený Renault a vyrábí se ve Francii, Fiat Fullback se dováží z Thajska.

K modelu Alfa Romeo Stelvio přibudou ještě dvě SUV, jedno bude menší a druhé větší než Stelvio.

Je přitom pravděpodobné, že téměř veškerou produkci automobilů Fiat v Itálii nahradí po roce 2020 výroba vozů Alfa Romeo, protože ta se má k stejnému roku zvýšit oproti loňsku zhruba pětinásobně. Zvrátit tento vývoj by mohlo jen prudké zhoršení vztahů mezi Evropskou unií a Tureckem.

Alfa Romeo konečně roste

Během prvních dvou měsíců zvýšila skupina FCA prodej osobních aut v Evropě o 12 procent, přičemž první registrace nových vozů Alfa Romeo se zvýšily o čtvrtinu. Přestává tak platit, že Alfa Romeo nabízí vozy, o kterých každý sní, ale skoro nikdo si je nekupuje. A protože oba původní milánské výrobní závody firmy Alfa Romeo již zanikly, bude Fiat muset výrobě aut této značky vyklidit prostor. Což ostatně udělal i na trhu, když s výjimkou "retro" modelu Fiat 124 Spider přestal nabízet cokoliv, co by mohlo autům Alfa Romeo konkurovat.

Důkazem je i to, že s příchodem SUV Alfa Romeo Stelvio mizí z evropského trhu v Mexiku montovaný "terénní" vůz Fiat Freemont.

Související
Infografika Konec Fiatu v Itálii